Fenomenul „Zoom fatigue”: ce este și cum îl putem gestiona

Apărut în contextul pandemiei de COVID-19, fenomenul „Zoom fatigue” se referă la anumite stări emoționale, cognitive sau chiar de oboseală fizică asociate cu utilizarea excesivă a platformelor de comunicare virtuală. Un studiu recent evidențiază patru dintre aceste stări și sugerează câteva soluții care ar putea contribui la derularea unor interacțiuni digitale mai puțin copleșitoare. În […]

Psihologia dezinformării: Apple deschide la Munchen un centru de cercetare dedicat tehnologiei 5G

Compania Apple a anunțat că va deschide, la Munchen, un centru de cercetare și inovare în domeniul tehnologiei 5G, sistemelor wireless și al producției de microcipuri. În următorii trei ani, gigantul tehnologic va investi peste un miliard de euro în laboratorul care ar putea deveni cel mai mare producător de microcipuri și software din Europa. Inițiativa Apple vine în […]

Psihologia dezinformării: Fenomenul „Zoom fatigue”: ce este și cum îl putem gestiona

Apărut în contextul pandemiei de COVID-19, fenomenul „Zoom fatigue” se referă la anumite stări emoționale, cognitive sau chiar de oboseală fizică asociate cu utilizarea excesivă a platformelor de comunicare virtuală. Un studiu recent evidențiază patru dintre aceste stări și sugerează câteva soluții care ar putea contribui la derularea unor interacțiuni digitale mai puțin copleșitoare. În primul rând, deoarece contactul […]

Psihologia dezinformării: Efectul „bandwagon”: alinierea la curentul dominant

De ce tindem să fim de acord cu opinia majorității? O explicație de natură psihologică este aceea că tindem să ne aliniem la curentul perceput ca dominant. Facem acest lucru din mai multe motive: ni se pare mai ușor să susținem o părere dacă aceasta este acceptată pe scară largă; ne dorim să nu fim excluși din […]

Psihologia dezinformării: Ce este „citirea laterală”?

Ce facem atunci când întâlnim un conținut care ni se pare înșelător sau fals? O posibilă metodă de a reduce incertitudinea este „citirea laterală” (lateral reading). Aceasta se referă la acțiunea de verificare a informațiilor pe măsură ce le citim. Mai exact, atunci când citim o știre publicată în mediul online, este recomandabil să apelăm […]

Psihologia dezinformării: Să nu lăsăm știrile să ne găsească, ci să le căutăm noi!

Pe 9 februarie 2021 a fost sărbătorită a 18-a ediție a „Zilei Internaționale a Siguranței pe Internet” (Safer Internet Day), cu o temă reunită din nou sub motto-ul „Împreună pentru un Internet mai bun”. Sărbătorită anual în luna februarie, și ediția din acest an a reunit părțile interesate de pe tot globul în vederea creării […]

Psihologia dezinformării: Feriți-vă de mesajele imprecise!

Recent, s-a atras atenția asupra faptului că ar trebui să tratăm cu atenție mesajele vagi, cu multiple subînțelesuri și posibilități de interpretare. Motivul este acela că, de multe ori, luăm în considerare astfel de mesaje și le percepem ca fiind relevante, deoarece fac apel la un limbaj specializat (jargon tehnic) pe care, în general, nu […]

Psihologia dezinformării: „Vaccinarea psihologică” împotriva dezinformării

Într-un articol recent, se arată că, pentru a combate multiplele forme de dezinformare prezente în ecosistemul digital actual, ar trebui avute în vedere câteva elemente, precum: dimensiunea audienței expuse conținutului înșelător; focusarea pe conținutul problematic propriu-zis și mai puțin pe sursa care îl pune în circulație; prezentarea dovezilor sau faptelor într-un mod simplu și captivant. În plus, cercetătorii atrag atenția asupra faptului că […]

Psihologia dezinformării: Prima informație contează cel mai mult

Din ce cauză putem cădea pradă dezinformării din mediul online? Multe explicații oferite în acest sens au legătură cu o serie de erori cognitive care au fost inventariate într-un index. În această categorie intră și „efectul de ancorare” (anchoring bias). Acesta se referă la tendința noastră de a lua drept punct de referință prima informație pe […]

Psihologia dezinformării: Cercetătorii recomandă: informați-vă din surse oficiale!

Pandemia de COVID-19 reprezintă „terenul fertil” pentru o serie întreagă de incertitudini și temeri. În acest context, tot mai mulți oameni încearcă să găsească răspunsuri la diferite întrebări în informațiile disponibile public. Aici, însă, intervine problema supraabundenței de informații, fenomen care a dobândit o amploare considerabilă în ultima perioadă. Cercetătorii arată faptul că expunerea la prea multe informații […]

Acest site folosește și stochează cookie-uri pt. a oferi servicii și pt. a analiza traficul. Dacă folosiți acest site, sunteți de acord cu utilizarea cookie-urilor.