Psihologia dezinformării: Framing effect: când „ambalajul” contează mai mult decât conținutul

Efectul de încadrare (framing effect) se referă la mecanismul cognitiv prin care anumite aspecte și  caracteristici evidențiate în legătură cu un lucru/ situație/ eveniment/ persoană (ceea ce se cheamă încadrare) influențează percepția publică asupra acestora. Două dintre cele mai întâlnite cadraje (frames) sunt cel al câștigului (gain) și cel al pierderii (loss). Practic, dacă același […]

Psihologia dezinformării: Tips & tricks despre cum să limităm amplificarea conținutului înșelător

Un articol recent sugerează ca, înainte de a ne angaja în orice tip de interacțiune (like, comment, share) cu o informație nouă din mediul online, să facem o pauză în care să medităm la câteva lucruri. În primul rând, să ne gândim la rapiditatea cu care a fost amplificat un anumit conținut. Ar trebui să […]

Tips & tricks pentru a „evada” din bula informațională

Pe baza interacțiunilor anterioare (click-uri, like-uri, share-uri) și a anumitor caracteristici sociodemografice, algoritmul Facebook oferă utilizatorilor știri, reclame și recomandări personalizate, menite să crească timpul petrecut de aceștia pe platformă. Această hiper-personalizare, realizată mai ales cu ajutorul algoritmilor, a determinat apariția bulelor informaționale (filter bubbles), care alimentează, practic, convingerile preexistente ale oamenilor. Pentru a evidenția […]

Psihologia dezinformării: Eroarea logică Nirvana: totul sau nimic

Eroarea logică Nirvana se referă la tendința de a judeca un lucru sau o acțiune în termeni maximali, alb sau negru, ori/ ori: ori ceva este perfect util, ori este total inutil. Prin acest mecanism cognitiv, o situație concretă din viața reală este evaluată prin comparație cu o situație ideală, considerată perfectă, dar puțin plauzibilă. Se […]

Fenomenul „Zoom fatigue”: ce este și cum îl putem gestiona

Apărut în contextul pandemiei de COVID-19, fenomenul „Zoom fatigue” se referă la anumite stări emoționale, cognitive sau chiar de oboseală fizică asociate cu utilizarea excesivă a platformelor de comunicare virtuală. Un studiu recent evidențiază patru dintre aceste stări și sugerează câteva soluții care ar putea contribui la derularea unor interacțiuni digitale mai puțin copleșitoare. În […]

Psihologia dezinformării: Apple deschide la Munchen un centru de cercetare dedicat tehnologiei 5G

Compania Apple a anunțat că va deschide, la Munchen, un centru de cercetare și inovare în domeniul tehnologiei 5G, sistemelor wireless și al producției de microcipuri. În următorii trei ani, gigantul tehnologic va investi peste un miliard de euro în laboratorul care ar putea deveni cel mai mare producător de microcipuri și software din Europa. Inițiativa Apple vine în […]

Psihologia dezinformării: Fenomenul „Zoom fatigue”: ce este și cum îl putem gestiona

Apărut în contextul pandemiei de COVID-19, fenomenul „Zoom fatigue” se referă la anumite stări emoționale, cognitive sau chiar de oboseală fizică asociate cu utilizarea excesivă a platformelor de comunicare virtuală. Un studiu recent evidențiază patru dintre aceste stări și sugerează câteva soluții care ar putea contribui la derularea unor interacțiuni digitale mai puțin copleșitoare. În primul rând, deoarece contactul […]

Psihologia dezinformării: Efectul „bandwagon”: alinierea la curentul dominant

De ce tindem să fim de acord cu opinia majorității? O explicație de natură psihologică este aceea că tindem să ne aliniem la curentul perceput ca dominant. Facem acest lucru din mai multe motive: ni se pare mai ușor să susținem o părere dacă aceasta este acceptată pe scară largă; ne dorim să nu fim excluși din […]

Psihologia dezinformării: Ce este „citirea laterală”?

Ce facem atunci când întâlnim un conținut care ni se pare înșelător sau fals? O posibilă metodă de a reduce incertitudinea este „citirea laterală” (lateral reading). Aceasta se referă la acțiunea de verificare a informațiilor pe măsură ce le citim. Mai exact, atunci când citim o știre publicată în mediul online, este recomandabil să apelăm […]

Psihologia dezinformării: Să nu lăsăm știrile să ne găsească, ci să le căutăm noi!

Pe 9 februarie 2021 a fost sărbătorită a 18-a ediție a „Zilei Internaționale a Siguranței pe Internet” (Safer Internet Day), cu o temă reunită din nou sub motto-ul „Împreună pentru un Internet mai bun”. Sărbătorită anual în luna februarie, și ediția din acest an a reunit părțile interesate de pe tot globul în vederea creării […]