Psihologia dezinformării: Efectul „bandwagon”: alinierea la curentul dominant

De ce tindem să fim de acord cu opinia majorității? O explicație de natură psihologică este aceea că tindem să ne aliniem la curentul perceput ca dominant. Facem acest lucru din mai multe motive: ni se pare mai ușor să susținem o părere dacă aceasta este acceptată pe scară largă; ne dorim să nu fim excluși din grupurile din care facem parte și, prin urmare, ne oferim acordul implicit față de opiniile împărtășite în cadrul lor; în general, ideile susținute de cei mai mulți sunt percepute ca fiind corecte, iar dorința noastră este să fim de partea câștigătorului.Cum putem evita o aliniere „oarbă” la „comportamentul de turmă” (herd behavior), mai ales în contextul actual, al supraabundenței de informații – unele înșelătoare sau chiar false? În primul rând, în loc să preluăm și să amplificăm o idee împărtășită de alți oameni (chiar dacă este vorba despre membri ai familiei sau de prieteni), ar trebui să gândim critic și să analizăm, cu atenție, dovezile pe care se bazează respectiva idee. În al doilea rând, ar trebui să luăm în considerare și argumentele care contrazic ceea ce crede majoritatea. În sfârșit, atunci când ne formăm propria opinie, ar trebui să gândim pentru noi înșine, limitând, pe cât posibil, presiunea exercitată de grupurile din care facem parte.

Citește mai mult:
verywellmind.com – Bandwagon Effect as a Cognitive Bias
psychologytoday.com – The Bandwagon Effect. Are we going to think for ourselves?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *