Primul discurs al Președintelui ales, Joe Biden: „Epoca întunecată a demonizării trebuie să se apropie de sfârșit”

 

Alegerile prezidențiale din SUA s-au încheiat cu victoria candidatului democrat Joe Biden, victorie obținută atât în Colegiul Electorilor, cât și la votul popular (votul popular fiind important pentru legitimitatea de facto a celui ales). Victoria și campania electorală care a precedat-o vor suscita pentru o bună perioadă de timp interesul analiștilor. Acum, la „cald”, pot fi desprinse câteva lucruri cu semnificație pentru tematica newsletter-ului nostru, „Anti-fake”.

În primul rând, întregul proces electoral (campanie electorală, vot propriu-zis, numărarea voturilor, anunțarea câștigătorului) a fost dominat de teme precum dezinformarea (alternativ, „fake news”), posibila interferență din partea unor actori statali sau non-statali, moderarea conținutului de către platformele digitale (moderare etichetată uneori drept „cenzură”), rolul covârșitor al acelorași platforme digitale în modelarea conversației publice, în crearea unor adevărate tabere digitale ermetice, intransigente și prea puțin predispuse schimbului.

Potrivit cercetărilor publicate până în acest moment, votul a fost puternic structurat în funcție de apartenența la aceste tabere ermetice, uneori chiar intolerante. Graficul pus la dispoziție de Statista este grăitor: pentru votanții lui Donald Trump, tema economică a contat în proporție de 82%, în timp ce, pentru votanții competitorului său, această problematică a contat doar în proporție de 17%. Invers, problema inegalității rasiale a fost prioritară pentru votanții pro-democrați – 91%, în timp ce această problematică a contat în cristalizarea votului doar pentru 8% dintre votanții pro-republicani. Interesant este că, pentru ambele tabere, pandemia a ocupat locul al treilea în ierarhia de preocupări.

Intervențiile publice ale Președintelui ales Joe Biden (care pot fi consultate pe larg aici și aici) denotă o înțelegere profundă a riscului ca această atmosferă electorală să se prelungească în planul guvernării propriu-zise: „acum, că s-a încheiat campania electorală, este timpul să lăsăm în urmă furia și cuvintele grele și să ne comportăm ca o națiune unită”, „trebuie să încetăm să ne tratăm oponenții politici ca dușmani”, sau „epoca întunecată a demonizării trebuie să se apropie de sfârșit”. Sperăm ca aceste mesaje să aibă reverberații în primul rând în spațiul public american, cât și în alte spații publice.

Mark Zuckerberg vrea o reformă a platformelor digitale

Înaintea alegerilor prezidențiale din SUA, directorii giganților tehnologici Facebook, Twitter și Google au fost audiați în Congres cu privire la reglementările platformelor sociale. Autoritățile din SUA încearcă să reformeze legea privind internetul (Secțiunea 230 a „communications decency act”)  care protejează companiile de responsabilitatea conținutului publicat de utilizatori.

Congresul a acuzat Facebook că ar fi  încercat să influențeze alegerile din 2020 prin blocarea unor mesaje anti-Biden. De asemenea, o analiză recentă a știrilor false care au circulat în campania electorală pe Facebook arată că majoritatea conținutului fals rămâne neverificat și nesemnalat de către organizațiile de fact-check din SUA. Zuckerberg a susținut necesitatea unor schimbări legislative, deși consideră că s-ar putea ajunge și la o cenzură excesivă.

Citește mai mult:
techcrunch.com – Facebook and Twitter CEOs to testify before Congress in November on how they handled the elections
fchronicle.com – The loser of the election: Section 230

    Nu te supăra, frate! Cum să explicăm cuiva că a distribuit știri false

    Pentru a încetini viralizarea știrilor false, este important să atragem atenția apropiaților atunci când distribuie conținut care dezinformează. Platforma „Verified”, aparținând ONU, ne sugerează câteva metode prin care să facem asta, fără să generăm situații tensionate.
    1. Asigurați-vă că informațiile în cauză chiar sunt false sau înșelătoare. Verificați dacă au fost deja demontate. Vedeți ce spun alte surse despre subiect.
    2. Abordați persoana în privat. Nu o admonestați în mod public pe platformele sociale sau în prezența altor oameni. Discutați cu blândețe și empatie.
    3. Respectați viziunea celuilalt. Dezbateți faptele, fără să atacați sistemul de credințe și valori al persoanei în cauză. Dacă atmosfera devine încărcată, abandonați sau amânați pentru altă ocazie.
    4. Pentru a cultiva interlocutorului disponibilitatea de a vă asculta, nu îl întrerupeți și nu îl jigniți. Încercați să oferiți explicații suplimentare din partea unui expert sau lider de opinie în care persoana are încredere.

    Inteligența artificială identifică persoanele asimptomatice

    Cercetătorii de la MIT au dezvoltat o aplicație (IA) care îi poate identifica pe cei infectați cu SARS-COV-2, bazându-se numai pe o înregistrare a tusei lor forțate. Pentru a antrena rețeaua neuronală, oamenii de știință au întocmit cea mai mare bază de date cu astfel de înregistrări – 70.000, admise voluntar, dintre care 2.500 ale celor cu un test pozitiv confirmat. Modelul realizat a recunoscut corect 98,5% dintre infectați și 100% dintre persoanele asimptomatice. Deși această metodă nu poate înlocui testarea convențională, susțin cercetătorii, se lucrează deja la o aplicație accesibilă pe scară largă. „Implementarea efectivă a acestui instrument de diagnosticare ar putea diminua răspândirea pandemiei dacă fiecare folosește [aplicația] înainte de a merge în sala de clasă, la muncă sau restaurant”, declară co-autorul Brian Subirana – cercetător MIT Auto-ID Lab.

    Citeste mai mult:
    bbva.comTechnology against coronavirus

    România a intrat în carantină parțială

     

    Săptămâna aceasta au intrat în vigoare noile măsuri pentru limitarea răspândirii epidemiei de COVID-19. Masca a devenit obligatorie peste tot în țară, școlile pot avea cursuri doar în regim online, iar circulația va fi restricționată pe timpul nopții, între orele 23.00 și 5.00.  Magazinele se vor închide la 21.00, piețele și târgurile aflate în spații închise nu vor fi permise, însă rămân funcționale piețele în aer liber. Telemunca devine obligatorie, acolo unde activitatea permite asta. România trece astfel la scenariul de carantină parțială. După ce numărul de cazuri de infectare COVID-19 a atins noi recorduri negative, mai multe țări au impus carantină parțială, printre care Cehia, Grecia, Spania, Olanda, ori au impus restricții mai dure precum în Germania, Irlanda sau Italia.

    Se pregătește Strategia privind digitalizarea educației 2021-2027

     
    Ministerul Educației a lansat procedura de consultare publică pentru Strategia privind digitalizarea Educației 2021-2027, document ce își propune să reglementeze problematica infrastructurii IT și a competențelor digitale din instituțiile de învățământ, dar și să promoveze dezvoltarea de programe educative în domeniul alfabetizării digitale.
    Esențial pentru sistemul de învățământ public este ca elevii să dispună acasă de tehnologia necesară predării online, iar profesorii să fie calificați pentru desfășurarea lecțiilor în sistem la distanță și interactiv. Cum stă România la aceste capitole: anul acesta peste 180.000 de profesori au dobândit competențe digitale, iar mai puțin de 80.000 de echipamente din cele 250.000 pentru care Guvernul a alocat bani, au fost deja distribuite elevilor din școlile unde au fost solicitate. Din 2021, în urma stabilirii direcțiilor de acțiune ale Strategiei SMART-Edu, vor fi realizate investiții pentru digitalizarea școlilor.

    Citește mai mult:
    cursdeguvernare.ro – Strategia privind digitalizarea Educației 2021-2027 – a fost demarată consultarea publică

    Decalaj economic între Europa de Sud și de Nord

    În timp ce țările din nordul Europei reușesc să pompeze bani nerambursabili în economiile proprii, țări precum Italia, Spania sau Grecia sunt nevoite să ofere scutiri fiscale și împrumuturi temporare. Astfel, cursa de recuperare economică dezvăluie o discrepanță între nordul înstărit și sudul Europei, evidentă de altfel încă de la ultima criză financiară globală. Unde se plasează România în acest context? Deși decalajul economic dintre Vest și Est s-a diminuat în ultimii ani, cel dintre Nord și Sud s-a extins, iar recuperarea economică a României se bazează considerabil pe fondul de redresare UE. Aproximativ 9,5 miliarde de Euro îi vor reveni României în 2021-2022.

    Citeste mai mult:
    bancatransilvania.ro – Convergenta economica a tarilor din Europa Centrala si de Est
    europarl.europa.eu – Fondul de redresare Covid-19 trebuie inclus în bugetul pe termen lung al UE

    Listarea la bursă a celei mai mari companii chineze de fintech – suspendată

     

    Bursa din Shanghai a suspendat Oferta Publică Inițială a Ant Group, cea mai valoroasă companie unicorn din lume, care urma să atragă investiții record de aproape 35 de miliarde de dolari. Listarea Ant Group, înființată de miliardarul chinez Jack Ma, cofondator al Alibaba Group, urma să fie  cea mai mare listare din istoria bursieră. Conform declarației Comisiei de Reglementare din China, compania nu a îndeplinit condițiile necesare de listare și a înregistrat probleme semnificative în domeniul reglementării tehnologiei financiare.

    Citește mai mult:
    nytimes.com – In Halting Ant’s I.P.O., China Sends a Warning to Business
    fortune.com – Why the world’s most valuable unicorn is shunning a U.S. IPO

    Scepticismul emoțional, o armă împotriva fake news

     

    Scepticismul emoțional presupune să conștientizăm faptul că un anumit mesaj încearcă să ne manipuleze prin intermediul emoțiilor noastre. Știrile false sau înșelătoare sunt distribuite pe rețelele sociale sub imperiul emoțiilor, în special al celor negative (furie, nemulțumire, frică). Experimente din psihologie arată că persoanele care resimt emoții mai puternice sunt mai tentate să creadă dezinformările care le declanșează, comparativ cu cele care își țin reacțiile emoționale sub control. Din păcate, emoțiile nu au un impact similar și asupra informațiilor adevărate.

    În contextul pandemiei de COVID-19, acele teorii ale conspirației care au foarte mulți adepți exploatează la maxim potențialul de a induce frica (de „dictatură”, „oprimare”, „genocid”, „elitele oculte”, „vaccinurile care ucid”).

    Citește mai mult:
    rte.ie – How do we cope with negative news stories?

    #DigitalGiantsAdversariesOfTheState

    „Amazon, Facebook, Google, Apple and Twitter have now acquired a power that is equal only to that of states and have thus become their adversaries” – declarația lui Bruno Le Maire, Ministrul francez al Economiei și Finanțelor.

    („Companiile Amazon, Facebook, Google, Apple și Twitter au acumulat o putere care o egalează doar pe cea a statelor și, astfel, au devenit chiar adversarele statului.”)

    Alegerile prezidențiale din Republica Moldova

     

    Pe 15 noiembrie, în turul doi al alegerilor prezidențiale din Republica Moldova, se vor întâlni Maia Sandu, liderul opoziției de la Chișinău și președintele în funcție, Igor Dodon. În urma primului tur de scrutin, Maia Sandu, candidatul partidului pro-european Acțiune și Solidaritate a acumulat 36% din voturi, iar Igor Dodon, candidatul pro-Kremlin susținut de Partidul Socialist – 32%. Cu o prezență la vot de 42% în primul tur și o mobilizare semnificativă a diasporei, bătălia dintre cei doi candidați se așteaptă a fi strânsă.

    Citește mai mult:
    g4media.ro – Circa 42% din alegătorii din Republica Moldova au votat în alegerile prezidențiale. Prezență slabă la urne în țară, cozi în diaspora

    Echipa ANTI-FAKE



    Cunoști o știre fake pe care o putem combate prin documentare? Scrie-ne despre ea completând formularul de aici. Editorii noștri o vor aprofunda și o pot include în următoarea ediție a newsletterului Anti-Fake. Săptămâna în 5 minute.

    Dacă ți-a plăcut newsletterul Anti Fake. Săptămâna în 5 minute, trimite-l unui prieten, click aici:



    Anti Fake. Săptămâna în 5 minute este un proiect al Asociației Eurocomunicare, powered by The Black Sea Trust for Regional Cooperation. A project of the German Marshall Fund.
    Opiniile exprimate în acest material nu reprezintă neapărat poziția Black Sea Trust, The German Marshall Fund sau a partenerilor săi.

    Facebook
    YouTube
    Instagram