Newsletterul Antifake.ro | Săptămâna 15 – 22 martie

Educația – antidot pentru dezinformare

România se află pe locul 28 dintr-un total de 35 de țări europene analizate în ceea ce privește indicele de digitalizare media, care evaluează potențialul de rezistență la știri false, dezinformare și alte conţinuturi problematice, conform studiului  Media Literacy Index 2021 – O dublă problemă: Rezistența la știri false în vremea infodemiei Covid-19. Spre deosebire de cetățenii din state precum Finlanda, Danemarca, Estonia, Suedia sau Irlanda, care se află în fruntea clasamentului, cetăţenii români prezintă o înțelegere limitată a informațiilor primite și o vulnerabilitate mai ridicată în fața fenomenului dezinformării. În calcularea indicelui de digitalizare media, au fost luați în calcul indicatori ca: libertatea presei, nivelul de educaţie, încrederea în mass media tradiţioale și rezultatele testelor PISA. Poziționarea țării în partea a doua a clasamentului se datorează nivelului scăzut de educație și încredere.
Citește mai mult:

Industria auto, pilonul de bază al exporturilor românești

Deși în 2021 a înregistrat o scădere a cifrei de afaceri din comerţul cu autovehicule şi serviciile de piaţă prestate populaţiei, industria auto rămâne un pilon central pentru exporturile României. Primii trei exportatori sunt, în ordine: Automobile-Dacia, Ford România și Star Assembly. Avansul exporturilor României se datorează creșterii producției de mașini și componente auto, luându-se în calcul faptul că, în 2018, opt companii din topul celor zece cei mai mari exportatori sunt din industria auto.

Viitorul digital al UE

Consiliul UE a aprobat noul program Digital Europe, care îşi propune să contribuie la transformarea digitală prin implementarea tehnologiilor de vârf în sectoare esențiale ale Uniunii Europene. Cu un buget total de 7,6 miliarde de euro, programul va asigura investiții semnificative în cinci domenii-cheie: calculul de înaltă performanță, competențele digitale avansate, inteligența artificială, securitatea cibernetică și implementarea, utilizarea optimă a capacităților digitale și interoperabilitatea. Pentru a intra în vigoare, actul legislativ trebuie adoptat şi de Parlamentul European.
Citește mai mult:

După Facebook, Google și Apple intră în vizorul autorităților din Australia

Autoritatea pentru protecția consumatorilor din Australia a înaintat un document cu privire la practicile neconcurenţiale ale companiilor Google și Apple. Giganții tehnologici sunt acuzați că ar fi abuzat de poziția de monopol, pentru a consolida roluri dominante pentru propriile lor motoare de căutare, Google Search și Safari. Recent, Australia a aprobat pachetul legislativ prin care a obligat compania Facebook să direcţioneze o parte din veniturile din publicitate către organizațiile media locale pentru conținutul preluat pe platformă. În prezent, autoritățile ar urma să investigheze posibilele comportamente anticoncurențiale cu privire la sistemele de operare și impactul setărilor prestabilite ale dispozitivelor și motoarelor de căutare oferite de Google și Apple.

Citește mai mult:

 

Eroarea logică Nirvana: totul sau nimic

Eroarea logică Nirvana se referă la tendința de a judeca un lucru sau o acțiune în termeni maximali, alb sau negru, ori/ ori: ori ceva este perfect util, ori este total inutil. Prin acest mecanism cognitiv, o situație concretă din viața reală este evaluată prin comparație cu o situație ideală, considerată perfectă, dar puțin plauzibilă. Se creează, astfel, o falsă dihotomie între o opțiune neplauzibilă, dar prezentată favorabil, și una plauzibilă, ilustrată dintr-o perspectivă nefavorabilă. În acest context, alegerea nu are loc între două soluții egale din punctul de vedere al caracterului plauzibil, ci între o soluție realistă, pe de o parte, și una ideală care, tocmai pentru că este ideală, nu va fi întâlnită niciodată în realitate.
Eroarea Nirvana se manifestă, de exemplu, atunci când unii oameni resping un vaccin despre care se raportează efecte adverse foarte rare, cu o incidență de 1 la un milion de persoane vaccinate, preferând să aștepte apariția unui vaccin-„minune”, 100% benefic şi total lipsit de riscuri sau reacții adverse (o situație perfectă, cu şanse aproape 0 de a se materializa în viaţa reală).

Citește mai mult:

#PolarizareAlgoritmică

Algoritmii Facebook sunt antrenați să alimenteze utilizatorii cu puncte de vedere și opinii aflate la extreme.

„În timp, activitatea algoritmilor a devenit măsurabil mai polarizantă”, a declarat un cercetător în domeniul inteligenței artificiale care a lucrat pentru Facebook din anul 2018.

Rezultatele studiilor echipei sale confirmă că modelele algoritmice care maximizează engagement-ul cresc implicit și polarizarea. Declarația este parte a unei investigații realizate de MIT Technology Review.

 

Proiect de lege privind competiția și conservarea jurnalismului în SUA

În data de 10 martie, Camera Reprezentanților și Senatul SUA au reintrodus proiectul de lege cu privire la competiția și conservarea jurnalismului (Journalism Competition and Preservation Act). Reglementarea le va permite jurnaliștilor să ajungă la înţelegeri colective cu platformele online, numai dacă se întrevăd beneficii pentru întreaga industrie și dacă nu pun în pericol alte trusturi de presă.

Citește mai mult:
digiday.com – Cheat sheet: How the Journalism Competition Bill would allow publishers in the U.S. to collectively bargain with Facebook and Google