Psihologia dezinformării: Erori logice folosite des în comunicarea politică: „ad hominem”

Folosirea argumentului ad hominem pentru a discredita ideile susținute de o persoană urmează un scenariu cunoscut tuturor. Dăm un exemplu fictiv (dar plauzibil): un candidat politic propune o măsură de stimulare a economiei. Contracandidatul său dă replica: „Domnul X să nu se bage, habar nu are prin ce trec micii antreprenori. Nu a lucrat nici măcar o zi în mediul privat!”

Eroarea logică constă în apelul la un raționament de tipul „Persoana X face o afirmație. Există ceva criticabil la adresa persoanei X. Prin urmare, afirmația făcută de X este greșită.”

Argumentul „ad hominem” este o cale facilă de a respinge anumite propuneri fără o analiză serioasă, sau de a pune capăt brusc unor dezbateri de idei. Acesta se întâlnește frecvent în comunicarea politică. Chiar dacă nu este o tehnică propriu-zisă de dezinformare, utilizarea sa scade dramatic nivelul dezbaterilor publice și privează cetățenii de informațiile de substanță care i-ar putea ajuta în formarea opiniilor.

Citește mai mult:
Ad hominem, exemplificat:
https://examples.yourdictionary.com/ad-hominem-examples.html

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *