Ați văzut coperta revistei Time care suprapune portretul președintelui Vladimir Putin peste cel lui Adolf Hitler? Ei bine, este vorba de o copertă falsă, care nu a fost creată de redacția revistei. Nu este prima oară când prima pagină a revistei Time este manipulată pentru a marca un gest simbolic sau pentru a induce publicul […]
În contextul războiului din Ucraina, regăsim în spațiul online românesc diverse traduceri ale unor fraze promovate în presa rusă. Aceste fraze sunt preluate din cadrul unor articole, interviuri sau declarații oficiale din Federația Rusă, fiind traduse mot-a-mot sau prin intermediul unor instrumente de traducere automată (spre ex. Google Translate), astfel încât, în limba română, acestea […]
Într-o serie de postări pe Twitter, Emily Dreyfuss, cercetătoare la Harvard, atrage atenția cu privire la modul în care memele pot deveni un pericol social. Memele sunt elemente centrale culturii internetului: idei, de obicei hazlii, materializate într-o imagine, un clip sau un text, care se răspândesc în mediul online. Memele, subliniază cercetătoarea, sunt create și distribuite pentru a stârni […]
Pe internetul vorbitor de limba spaniolă, dezinformarea este în plină expansiune. După cum s-a constatat și în spațiul Uniunii Europene, măsurile luate de platforme (mai mulți moderatori de conținut, reguli mai stricte, afișarea de avertismente cu privire la conținutul înșelător, blocarea conturilor care încalcă regulile) nu funcționează. Reprezentanții comunității hispanice în Congresul american fac un nou apel […]
Mass media tradiționale (radio, TV, presa scrisă) și-au extins de mulți ani prezența în mediul online. Lor li se adaugă organizații de știri exclusiv digitale. În ambele cazuri, organizațiile media depind de veniturile din advertising-ul online. Conform publicației The Intercept, acesta este motivul pentru care organizații media importante din SUA fac lobby împotriva reglementării practicilor de […]
Având o tradiție de 22 de ani, Barometrul încrederii realizat de Edelman în 28 de țări de pe glob relevă o îngrijorare crescută a publicului față de fenomenul fake news. Trei sferturi dintre respondenți (76%) se tem că fake news ar putea fi folosite ca armă, cea mai mare valoare înregistrată până acum. În paralel, […]
Trăim în epoca vitezei, când ne dorim informații concentrate, pe care le putem consuma și distribui mai departe cât mai repede. Platforma TikTok, de exemplu, înregistrează așa un succes cu clipurile sale video scurte, încât îi obligă pe ceilalți competitori, cum ar fi Instagram și YouTube, să îi urmeze exemplul. Facebook a anunțat în 2021 […]