Mass media tradiționale (radio, TV, presa scrisă) și-au extins de mulți ani prezența în mediul online. Lor li se adaugă organizații de știri exclusiv digitale. În ambele cazuri, organizațiile media depind de veniturile din advertising-ul online. Conform publicației The Intercept, acesta este motivul pentru care organizații media importante din SUA fac lobby împotriva reglementării practicilor de colectare a datelor în vederea publicității hiper-personalizate.
Această situație ilustrează un paradox: deși sunt critice la adresa platformelor digitale, organizațiile media depind de acestea pentru a genera venituri semnificative. Este vorba de un sistem complex de publicitate, în care producătorii includ automat programe de colectare a datelor (tracking) în aplicațiile digitale pe care le dezvoltă și în care există companii specializate în comercializarea acestor date (data brokers). Site-urile de știri sunt cele mai înțesate de trackere, conform unui raport realizat de Ghostery și citat de The Intercept.
Modelul se încadrează la ceea ce Shoshana Zuboff numește „capitalism de supraveghere”: „utilizarea unilaterală a experienței umane văzută ca materie primă gratuită în vederea colectării datelor comportamentale” și comercializării acestora către terți.
Citește mai mult:
ghostery.com – Tracking the Trackers 2020
weforum.org – Is data privacy a thing of the past in a digital world?