Pe urmele fake-ului: Donald Trump, pus din nou la zid pentru distribuirea de fake news

Reprezentanții rețelelor sociale Facebook și Twitter au luat măsuri împotriva circulației unui video viral în care erau vehiculate informații false despre tratamentul pentru COVID-19. La popularitatea acestui video a contribuit și președintele SUA, care a distribuit mai multe versiuni ale înregistrării pe Twitter.

În ce a constat fake-ul
Website-ul de o reputație îndoielnică Breitbart News a publicat o înregistrare în care un grup de persoane care s-au prezentat drept medici (America’s Frontline Doctors) au făcut afirmații false, nefundamentate, despre tratamentul și măsurile de prevenție COVID-19.

Cum s-a produs viralizarea
Donald Trump a distribuit mesajul către cele 84 milioane de urmăritori pe Twitter. În scurt timp, video-ul a migrat pe Facebook, unde a strâns 600.000 distribuiri și 14 milioane vizualizări, înainte să fie șters definitiv.

De ce a fost acesta un fake convingător?
Caracterul persuasiv al înregistrării a fost determinat de patru elemente.
1. Sursa mesajului beneficiază de o presupusă legitimitate de tip expert. În video apar persoane despre care se sugerează că ar fi medici aflați într-o conferință de presă, iar înregistrarea este publicată pe un website de știri. Ulterior s-a dovedit că, deși una dintre persoanele din înregistrare este într-adevăr medic, această nu prezintă încredere, fiind fondatoarea unui cult religios și promotoare a unor afirmații publice cel puțin îndoielnice.
2. Președintele SUA girează, prin notorietate și funcție, conținutul promovat. Donald Trump a însoțit distribuirea înregistrării de îndemnul de a o ”viziona neapărat”.  Prin acest gest, a legitimat conținutul, deși acesta contrazice flagrant mesajele oficiale emise de specialiștii în sănătate și de reprezentanți ai  administrației prezidențiale.
3. Mesajele din video sunt foarte ușor de acceptat de către public, deoarece dau speranța unei rezolvări ușoare a crizei („există un tratament funcțional”) și înlătură necesitatea de a respecta măsuri neplăcute de prevenție („masca este inutilă”).
4. Distribuirea masivă a înregistrării, facilitată de reacția întârziată a Facebook, a sporit legitimitatea prin popularitate („dacă e un mesaj distribuit de atâția oameni, trebuie că este adevărat”).

Citește mai mult:
Războiul lui Donald Trump cu Twitter este mai vechi: https://www.theverge.com/2020/5/29/21274493/donald-trump-twitter-feud-blocked-message-social-media-executive-order
Cum evaluăm credibilitatea surselor de informații: http://www.convorbirieuropene.ro/infodemie-vremea-coronavirusului-cum-evaluam-credibilitatea-surselor-de-informatii/
Și alte persoane publice au distribuit mesaje ce conțineau informații false cu privire Coronavirus:
https://debunkingdenialism.com/2020/08/01/madonna-spreads-coronavirus-misinformation-on-instagram/

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *