Pe urmele fake-ului: Vlogger-ul Selly: Am vrut să demonstrez cât de ușor este să dezinformezi

Pe 19 august, România TV a publicat un video în care vlogger-ul Selly își accidentează mașina. Știrea a fost rapid preluată de mai multe publicații, printre care Digi24, Libertatea, Adevărul, Gândul sau Antena3. A doua zi, pe 20 august, Selly dezvăluie că filmul accidentului a fost regizat, iar vloggerul și-a înscenat lovirea mașinii pentru a demonstra că presa difuzează știri fără a le verifica și că „nu tot ce apare la TV este adevărat”.Cum s-a produs dezinformarea?

  1. Vloggerul a decis să facă o farsă postului România TV care anterior a publicat mai multe informații false despre el. Clipul regizat a fost trimis din partea unei persoane necunoscute către redacția postului care l-a publicat imediat. Alte posturi TV, site-uri de știri sau pagini social media au preluat la scurt timp informațiile: Selly și-a lovit din nou mașina (Digi24), Bolidul de lux al lui Selly, magnet pentru probleme (Click), Vloggerul Selly implicat într-un nou accident auto (EVZ).
  2. Selly a declarat că nu a fost contactat de jurnaliști sau reporteri pentru a confirma faptele. Unele publicații au recunoscut că au greșit când au preluat știrea, fără a verifica informațiile și fără a contacta vloggerul implicat, iar cele mai multe au șters știrea inițială.
  3. Conform unui raport de monitorizare furnizat de Selly, știrea despre accident difuzată la diverse posturi de televiziune a fost urmărită de peste 3,5 milioane de români și a atins o valoarea echivalentă de publicitate de 60.000 de euro.

Citește mai mult:
Cum recunoști dezinformare din mediul online:
https://www.nytimes.com/2020/08/22/at-home/recognize-misinformation-internet.html
Imunitatea împotriva dezinformării:
https://www.who.int/news-room/feature-stories/detail/immunizing-the-public-against-misinformation

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *