România digitală, vulnerabilă în privința capitalului uman
Deși ne mândrim cu specialiștii în informatică pe care îi avem, România ocupă locul 26 din 27 în privința capitalului uman. Există doi indicatori unde avem performanțe bune: numărul mare de absolvenți în domeniul TIC (locul 4) și numărul femeilor specialiste TIC (locul 3). Din păcate, ceilalți indicatori reflectă deficiențe serioase. Mai puțin de o treime dintre persoanele cu vârsta cuprinsă între 16 și 74 de ani au competențe digitale cel puțin de bază (media UE, 56%) și numai 10 %, competențe digitale peste nivelul de bază (media UE, 31%). Proporția specialiștilor TIC în ansamblul forței de muncă este redusă comparativ cu media europeană, iar numărul întreprinderilor care oferă angajaților lor formare în domeniu este foarte scăzut. Toate acestea sugerează că cetățenii români au un potențial limitat de a lucra și a se dezvolta profesional în economia digitală.
Citește mai mult:
eur-lex.europa.eu – Busola pentru dimensiunea digitală 2030: modelul european pentru deceniul digital
ier.gov.ro – De la digitalizare la transformare digitală în România
Citește fact-checking-ul integral aici.
Personalitatea influențează tendința de a distribui fake news
În ultimii ani, mai multe studii au încercat să identifice tipologiile de persoane cele mai predispuse să distribuie fake news. Se cunoaște deja faptul că persoanele cu o orientare politică conservatoare tind să distribuie mai frecvent știri false, însă nu trebuie să recurgem la generalizări pripite. Noi date de cercetare arată că, alături de preferințele politice, factorii de personalitate au o contribuție importantă. Cercetătorii au pornit de la Modelul ”Big Five” al personalității, care distinge în cadrul personalității 5 trăsături independente: nevrotism, extraversie, deschidere, agreabilitate și conştiinciozitate. Se pare că trăsătura care determină predispoziția la a distribui fake news este conștiinciozitatea, care măsoară, printre altele, înclinația spre competență, ordine, disciplină de sine și deliberare. Persoanele cele mai predispuse să distribuie fake news au o orientare politică conservatoare și o preferință către forțele sociale disruptive, care afirmă superioritatea unui grup social față de celelalte.
Citește mai mult:
verywellmind.com – The Big Five Personality Traits
youtube.com – Ce ne determină să dăm share?
Sunt datele noastre în siguranță la Amazon?
Citește mai mult:
wired.com – Amazon’s Dark Secret: It Has Failed to Protect Your Data
#FearUs
Reglementarea muncii prin intermediul platformelor
Citește mai mult:
euractiv.com – Between flexibility and precariousness, all eyes are on Brussels’ move on platform workers