Infodemia COVID-19 declanșează starea de urgență în comunicarea publică
Organizația Națiunilor Unite a lansat, pe 21 octombrie, campania#PledgetoPause, care îndeamnă utilizatorii rețelelor sociale să facă o pauză înainte de a distribui în mod reflex informațiile din mediul digital. Campania își propune să responsabilizeze utilizatorii rețelelor sociale, în contextul în care infodemia COVID-19 declanșează o „stare de urgență în domeniul comunicării publice”, după cum s-a exprimat Melissa Fleming, directorul de comunicare al ONU.Cercetările privind dezinformarea online arată că o soluție eficientă pentru a limita uriașul potențial de viralizare al știrilor false este să amânăm decizia de a apăsa butonul „share”. Pauza „de cinci secunde”, după cum ne sfătuiesc inițiatorii campaniei #PledgetoPause, are rolul de a ne permite să ne detașăm de emoțiile puternice declanșate de știrile false despre COVID-19, de a studia mai atent informațiile și de a le verifica, eventual, din alte surse. Respectarea acestei reguli simple de igienă digitală întrerupe lanțul de infectare. Știrile false au un potențial de viralizare de câteva ori mai mare decât informațiile adevărate și ajung astfel la mult mai mulți utilizatori. De aceea, orice intervenție care limitează caracterul lor contagios este binevenită.
Citește mai mult:
antifake.ro – Infodemia COVID-19 în România. O analiză a dezinformării în spațiul digital
„Vaccinul anti-COVID-19 îi va transforma pe oameni în maimuțe”
Campanii de dezinformare lansate în Rusia susțin că vaccinul împotriva coronavirusului dezvoltat de Universitatea Oxford este periculos și va transforma oamenii în maimuțe, pe motiv că în fabricarea sa se folosește virusul de la cimpanzei.Imagini modificate cu premierul britanic, Boris Johnson, transformat în Yeti sau afișe cu King Kong și „vaccinul pentru maimuțe” au fost difuzate de televiziunea de stat rusă și au devenit virale pe rețelele sociale.
Conform EUvsDisinfo, narațiunile despre vaccinurile dezvoltate în țările occidentale sunt parte a unor ample campanii de dezinformare provenite din Rusia despre modul „dezastruos în care UE gestionează pandemia”. Scopul acestora este subminarea încrederii cetățenilor în guvernele europene și într-un viitor vaccin aprobat de acestea. De asemenea, aceste campanii de dezinformare au țintit și țări precum India și Brazilia, în care Rusia a încercat să își vândă propriul vaccin anti-COVID-19.
Citește mai mult:
edition.cnn.com –Kremlin dismisses vaccine disinformation campaign accusations as ‘circus’
nature.com – COVID vaccine confidence requires radical transparency
Peste 100.000 de nuduri create și distribuite în mediul online prin intermediul Inteligenței Artificiale
mediafax.ro – Microsoft a dezvolat un nou tool care depistează deepfake-ul
adevarul.ro – Amazon se alătură Facebook în lupta împotriva videoclipurilor deepfake
forbes.ro – Bot Generated Fake Nudes Of Over 100,000 Women Without Their Knowledge, Says Report
Suedia exclude compania Huawei din viitoarele proiecte 5G
Autoritatea de reglementare pentru piața de telecomunicații din Suedia (PTS) a luat decizia de a interzice echipamentele produse de Huawei în dezvoltarea rețelei naționale 5G. Urmând modelul SUA, tot mai multe state europene evaluează riscurile reprezentate de Huawei, temându-se de presupuse operațiuni de spionaj ale Chinei. Până acum, Suedia și Marea Britanie au adoptat poziția radicală de a interzice Huawei, în timp ce alte state, precum Germania, Polonia, Franța, Danemarca și Italia mizează pe o abordare mai subtilă. Acestea înăspresc condițiile de securitate în domeniu, ceea ce poate împiedica, practic, penetrarea tehnologiilor Huawei pe piața 5G. Poziția României pe acest subiect, exprimată de președintele Klaus Iohannis: „Noi ne dorim reţele sigure, care nu sunt sub controlul unor state cu alte interese decât cele declarate”.Citește mai mult:
România – în topul țărilor cu un număr mare de vârstnici infectați cu COVID-19
cnn.com–The number of older people getting coronavirus in Europe is rising again. That’s really bad news
Robotul Victor, ajutor în lupta împotriva coronavirusului
bbc.com – Can you kill coronavirus with UV light?
stirileprotv.ro – OMS demontează toate miturile despre coronavirus. Informațiile false care circulă online
În pofida pandemiei, economia Chinei a înregistrat o creștere de 4,9%
politico.eu – The coronavirus economy: How bad will it get?
weforum.org – How to sustainably revive the economy after COVID-19?
Fond secret pentru promovarea reclamelor anti-Trump
nbcnews.com – Dem super PAC launches ads hitting Trump on coronavirus response
politico.com – Super PACs continue pummeling Trump, even as Biden swears off negative ads
„Dovedește-mi că mă înșel!” – dezinformarea face apel la ignoranță
Ad Ignorantium (Appeal to Ignorance)
#RețeleleSocialePortavocePentruIdioțișiNebuni
„Atunci când am creat rețelele sociale, intenția noastră nu a fost ca acestea să devină portavoce pentru idioți și nebuni. În cazul în care industria nu va găsi soluții pentru această problemă, vor fi introduse reglementări legislative.” – declarația lui Eric Schmidt, ex-CEO al Google(„The context of social networks serving as amplifiers for idiots and crazy people is not what we intended,” „Unless the industry gets its act together in a really clever way, there will be regulation.”)