Newsletter-ul ANTI-FAKE (16-23 august)

Cele mai răspândite afirmații eronate despre vaccinurile împotriva COVID-19

În ultimele săptămâni, numărul cazurilor zilnice de COVID-19 a înregistrat o nouă creştere la nivel global. În același timp, datele recente arată că, în spațiul online, numărul de afirmații eronate despre vaccinurile anti-COVID-19 a crescut de circa cinci ori în luna iulie, față de luna iunie. Cele mai răspândite afirmații eronate, trunchiate sau distorsionate despre vaccinurile împotriva COVID-19 susțin că vaccinurile nu funcționează, că ar conține microcipuri, că oamenii ar trebui să se bazeze pe imunitatea naturală în loc să se vaccineze și că vaccinurile ar provoca avorturi spontane. Deși fiecare dintre aceste afirmații a fost demontată deja de experți din domeniul medical, aceste afirmații sunt promovate, reciclate și redistribuite periodic în spațiul online, inclusiv în România.

Citește fact-checking-ul integral aici.

Twitter, măsuri împotriva conținutului înșelător

Twitter a lansat un experiment prin care utilizatorilor din SUA, Australia și Coreea de Sud le este permis să semnaleze conținutul pe care îl consideră înșelător. Extinzând meniul cu trei puncte din colțul din dreapta-sus al unui tweet, utilizatorii pot raporta tweet-ul ca fiind înșelător, având opțiunile: „politică”, „sănătate” sau „altceva”. În cazul subiectelor politice pot menționa dacă este vorba despre alegeri, iar în cazul sănătății dacă tweet-ul dezinformează cu privire la COVID-19. Utilizatorii nu vor primi actualizări despre ce se va întâmpla cu postările raportate, însă adăugarea acestei posibilități rămâne un subiect deschis.

Măsura este în testare, prezentând anumite vulnerabilități. Utilitatea experimentului depinde de acuratețea raportărilor utilizatorilor. Twitter nu oferă o explicație exactă cu privire la definiția termenului dezinformare, astfel utilizatorii pot semnala conținutul cu care nu sunt de acord ca fiind înșelător. De asemenea, elemente ca familiaritatea informațiilor, identitatea grupului și credințele pot altera interpretarea informațiilor. Pentru o abordare mai echilibrată, utilizatorii pot folosi diverse tehnici precum abordarea orientată spre consumator sau compararea mai multor surse.

Citește mai mult:

https://techcrunch.com/2021/08/17/twitter-report-misinformation/?guccounter=1

 Capcanele referințelor științifice

Pandemia de COVID-19 și adoptarea măsurilor de prevenire a noilor infectări, precum vaccinarea sau purtarea măștii de protecție, au evidențiat importanța încrederii publice în știință. Un studiu recent  constată că încrederea în știință îi face pe oameni vulnerabili în fața pseudoștiinței. În cadrul cercetării, autorii au prezentat  participanților online două știri fictive. Știrile au inclus trimiteri la informații științifice, oameni de știință care au susținut că au făcut cercetări pe această temă sau descrieri din partea unor persoane identificate ca activiști. Rezultatele studiului au arătat că persoanele care au încredere în știință sunt mai predispuse să creadă și să distribuie afirmații false care conțin referințe științifice, decât persoanele care nu au încredere în știință.

Astfel, oamenii sunt predispuși să fie înșelați de „capcanele științei” care se prezintă sub forma unor conținuturi ce imită sursele științifice de informare. Autorii studiului evidențiază importanța analizei critice a informațiilor care poate determina și un grad mai mic de încredere în teoriile conspirației. Concluziile cercetării au implicații pentru știință în general, psihologie și vor putea fi aplicate pentru a reduce încrederea în dezinformare în timpul pandemiei COVID-19.

Citește mai mult:

newswise.comMisplaced Trust: When Trust in Science Fosters Pseudoscience

sciencealert.comTrust in Science Can Ironically Lead to False Beliefs. Luckily, There’s a Solution

Educația STEM: Competiția Est-Vest

Atunci când ne gândim la țara care găzduiește cele mai multe universități de top din lume, ne amintim inevitabil de SUA. În ceea ce privește numărul de doctorate în științe, tehnologie, inginerie și matematică (STEM), China depășește SUA. Mai mult, până în 2025, super-puterea asiatică va produce 77.000 de astfel de doctori – aproape dublu decât SUA. Declinul relativ al SUA se poate atribui politicii de imigrație mai strictă și a retoricii anti-China din ultimii ani, având în vedere numărul mare de doctoranzi internaționali, îndeosebi de origine chineză. Totodată, ascensiunea Chinei se datorează îmbunătățirii nivelului de educație universitară în domeniile STEM, dovedită prin: tranziția chineză de la manufactură la automatizare, considerabilul sector digital chinezesc, cea mai mare rețea de trenuri de mare viteză, roverul aselenizat pe Marte și chiar propria stație spațială.

Citește mai mult:

Wiley.com – Top Challenges Facing U.S. Higher Education

TimesHigherEducation.com – What does the rise of Asia mean for global higher education?

#ActDeIubire

„A utiliza vaccinuri autorizate de autoritățile competente este un act de iubire. A contribui astfel încât majoritatea populației să se vaccineze este un act de iubire. Iubire față de noi înșine, iubire față de rude și prieteni, iubire față de toate popoarele” – apelul la vaccinarea populațiilor din America Latină, într-un mesaj video al papei Francisc, 18 august 2021.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *