Newsletter-ul ANTI-FAKE ( 12-19 iulie 2021)

Algoritmii YouTube afectează informarea corectă

YouTube, platforma cu 2.3 miliarde  utilizatori la nivel global, continuă să aibă mari probleme în ceea ce priveşte gestionarea dezinformării, problematică pe care am abordat-o şi în alte ediţii Antifake. Cercetările realizate de Mozilla consolidează această perspectivă. În 2020, Mozilla Foundation a creat aplicația RegretsReporter, care a permis celor 37.380 de participanți voluntari să semnaleze în timp real conținutul problematic pe care îl întâlnesc pe YouTube.

Raportul rezultat arată că nu există un subiect predilect al dezinformării. Videoclipurile identificate se încadrează în diverse categorii, de la dezinformare cu privire la pandemia de COVID-19, până la subiecte politice, desene animate cu un conținut explicit, imagini violente, discurs care incită la ură și înșelătorii. Deși utilizatorii sunt de multe ori acuzați că răspândesc dezinformarea ca urmare a lipsei de discernământ, cercetarea Mozilla relevă că algoritmii YouTube au, şi ei, o contribuție majoră la amplificarea fenomenului. Astfel, 71% dintre clipurile video semnalate le-au fost recomandate automat utilizatorilor de către YouTube, chiar și în situații în care acestea încălcau standardele comunității.

În plus, analiza realizată de Mozilla confirmă suspiciunile mai vechi conform cărora platformele sociale, inclusiv YouTube, iau mai multe măsuri de limitare a dezinformării în spațiul anglofon decât în alte zone geografice. Aceasta în condiţiile în care, în țările unde engleza nu este limbă principală, au fost raportate cu 60% mai multe clipuri, iar conținutul înșelător cu privire la pandemia de COVID-19 a fost prevalent în special în alte limbi decât engleza.

Citește mai mult: https://www.jmir.org/“Down the Rabbit Hole” of Vaccine Misinformation on YouTube: Network Exposure Study

Informații pseudo-științifice asociate în mod eronat cu o universitate din Spania

În spațiul online circulă mai multe articole care susțin că „vaccinul împotriva COVID-19 dezvoltat de Pfizer/BioNTech conține 99% oxid de grafen”, iar prezența, în vaccinuri, a acestei substanțe „extrem de toxice” poate „genera o prăbușire a sistemului imunitar și o furtună de citokine” sau chiar ar putea „afecta ficatul, rinichii, declanșa apoptoza sau moartea celulară programată”.  Potrivit acestor articole, afirmațiile cu privire la conținutul vaccinului sunt preluate dintr-un „studiu al cercetătorilor de la Universitatea din Almería din Spania”. În fapt, „studiul” menționat nu reprezintă un material publicat într-o revistă științifică, nu prezintă dovezi că a fost examinat de experți relevanți din domeniu (prin sistemul peer-review), iar Universitatea din Almeria a negat orice legătură cu presupusul studiu sau concluziile acestuia. Mai mult, „studiul” nu oferă dovezi concludente că vaccinul Pfizer-BioNTech conține oxid de grafen sau că lichidul analizat în document provine din acest vaccin.

Citește fact checking-ul integral aici.

Volumul „Plandemic”, în curând pe Amazon

Începând cu 31 august 2021, Amazon promite să ofere publicului larg volumul „Plandemic: The Incredible True Story about the Most Banned Documentary in History”, versiunea sub formă de carte a celor două documentare – Plandemic și Plandemic Indoctornation – centrate pe teoriile conspirației cu privire la pandemia de COVID-19. Cartea este editată de Mikki Willis, realizatorul celor două documentare care au făcut turul rețelelor sociale anul trecut şi au fost vizionate de milioane de oameni. În urma unor verificări amănunțite, cele două producţii au fost eliminate de pe platformele de social media ca urmare a faptului că promovau afirmații demonstrat false sau înșelătoare cu privire la mai multe aspecte legate de pandemie, precum gravitatea îmbolnăvirilor, necesitatea şi efectele vaccinării, sau metodele de tratament.

Ideile din cele două documentare care stau la baza cărții au fost demontate în repetate rânduri. Cu toate acestea, Amazon plasează cartea în categoria cărților științifice, mai exact în topul cărților de virusologie și imunologie. Unele voci susțin că Amazon profită de pe urma succesului înregistrat de cele două documentare și că, în pofida încercărilor companiei de a limita dezinformarea pe subiecte ce țin de COVID-19, pe Amazon se vând în continuare mai multe volume care propagă conținuturi înșelătoare legate de pandemie. În plus, există studii care demonstrează că algoritmii Amazon oferă recomandări către produse care includ conținut înșelător despre vaccinurile împotriva COVID-19.

Citește mai mult:

nytimes.comHow the ‘Plandemic’ Movie and Its Falsehoods Spread Widely Online

abc.net.auMillions view viral Plandemic video featuring discredited medical researcher Judy Mikovits

theconversation.comCoronavirus, ‘Plandemic’ and the seven traits of conspiratorial thinking

Reclamele personalizate alimentează polarizarea

Pe rețelele sociale, utilizatorii primesc recomandări și reclame personalizate, în special pe baza interacțiunilor anterioare (click-uri, like-uri, share-uri) și a trăsăturilor socio-demografice. Această hiperpersonalizare, realizată prin intermediul algoritmilor, determină apariția filter bubbles (bule informaționale) și a echo chambers (camere de rezonanță informațională), ceea ce amplifică faliile de natură socio-economică şi alimentează polarizarea. Un studiu recent demonstrează că hiperpersonalizarea din social media este limitativă pentru utilizatori. Deoarce nu au acces la conținuturi comune cu ale altor utilizatori, indivizii devin captivi unui spațiu digital închis. Această stare de captivitate îi împiedică să aibă acces la feedback-ul altora și, implicit, să acționeze pentru a limita răspândirea conținutului cu potențial dăunător (de exemplu, prin raportarea acelui conținut către autoritățile de reglementare). Câteva soluții pentru reducerea acestor efecte negative asociate cu publicitatea hiperpersonalizată sunt impunerea unor criterii mai generale pentru microtargetare, instituirea unor cote de targetare (de exemplu, stabilirea unor limite maxime de click-uri per articol) sau interzicerea totală a acestui tip de publicitate.

Citește mai mult:

vox.comWhen targeted ads feel a little too targeted

atlasvpn.comWhy targeted online ads are risky and intrusive

Franța amendează din nou gigantul Google

Autoritatea antimonopol din Franţa a amendat Google cu suma de 500 de milioane de dolari. Gigantul digital este acuzat că nu ar fi purtat suficiente discuții cu agențiile de presă autohtone privind remunerarea lor. Acestea consideră că nu sunt răsplătite îndeajuns de Google, având în vedere cât de mult beneficiază compania de pe urma conţinutului produs de respectivele agenții. Autoritatea antitrust a anunţat că va continua să amendeze Google dacă nu se ajunge la o soluţie viabilă pe acest subiect în următoarele 2 luni.

Citește mai mult:

nytimes.com – A Brief History of the Impact of E.U. Antitrust Fines on Tech Stocks

Raportul anual de analiză a pieţei de media şi publicitate

Media Fact Book, raportul de analiză a pieţei româneşti de media şi publicitate este ghidul realizat anual de agenţia Initiative, începând cu 1997. În 2021, raportul relevă o revenire puternică a pieței de media, după ce, în prima parte a anului 2020, înregistrase o scădere de 3,8%. Ghidul preconizează o creștere a pieței de media cu 11% faţă de 2020 și cu 7% față de 2019. În 2021, bugetele TV au crescut cu 9%, iar cele de media digitală cu 6%. Având în vedere și restricțiile impuse de pandemie, s-au înregistrat creșteri și în cazul utilizării aplicațiilor de mesagerie, plăților online și aplicațiilor de online banking. Conform Initiative, 2021 este primul an în care industria de media va depăși 500 de milioane de euro, iar tendința va rămâne una ascendentă pentru următorii ani.

Citește mai mult:

http://www.mediafactbook.ro/#mbf2020

https://www.iqads.ro/articol/55458/media-fact-book-2021-anul-in-care-valoarea-pietei-media-va-depasi-500-milioane#

A sosit momentul pentru un euro digital?

Banca Centrală Europeană (BCE) a anunțat lansarea unui proiect privind moneda euro digitală, în vederea pregătirii unei posibile emiteri a acesteia pentru cetățenii din zona euro. Începând cu octombrie 2021, va fi analizat modul în care moneda euro în format digital ar putea fi concepută și distribuită comercianților și cetățenilor, precum și impactul pe care acest lucru l-ar avea asupra piețelor financiare. Potrivit BCE, euro digital ar fi echivalentul bancnotelor, fiind protejat și reglementat de banca centrală. Moneda digitală ar putea fi lansată în următorii cinci ani; ea nu va înlocui numerarul, ci va oferi o opțiune suplimentară în ceea ce privește modalitățile de plată.

Citește mai mult:

politico.euECB to launch digital euro experiment

edition.cnn.comThere could be a digital euro by the middle of the decade

UE intensifică lupta pentru combaterea schimbărilor climatice

Comisia Europeană a pus piciorul în prag privind poluarea în UE odată cu propunerea unui nou set de legi și măsuri. Acestea sunt menite să scadă cu 55%  emisiile de carbon din interiorul blocului până în 2030 pentru a combate schimbările climatice și, implicit, pentru a îmbunătăți sănătatea și prosperitatea cetățenilor UE. Planul vizează principalele surse de poluare, precum producția energiei, industria, transportul, încălzirea centralizată și agricultura. Noi mecanisme economice vor descuraja poluarea prin Sistemul de Comercializare a Emisiilor (ETS) și prin taxarea importurilor din surse poluante. Mai mult, Comisia grăbește tranziția spre autovehicule electrice și folosirea de combustibili nepoluanţi. UE va acționa nu numai prin taxe și restricții, ci și prin alocarea de fonduri pentru tranziția verde. Un pas în această direcţie a fost făcut de către Comisie odată cu propunerea unui fond care s-ar putea ridica la aproximativ €72 de miliarde.

Citește mai mult:

Politico.eu – 10 key policies in Brussels’ plan to slash emissions

Politico.eu – Germany’s fuel-price push divides Brussels as EU sets out climate plans

#MandatIstoric

Președintele Joe Biden despre cancelarul Angela Merkel, în debutul conferinței comune de presă: „Vreau să încep prin a recunoaște natura istorică a mandatului Angelei Merkel: prima femeie cancelar din istoria Germaniei; primul cancelar provenit din fosta Germanie de Est; cu un mandat a cărui durată este depăşită doar de cea a lui Helmut Kohl. Iată o viață exemplară de contribuții remarcabile pentru Germania și aș putea adăuga – și o spun din toată inima – pentru lume.”

Combaterea hărțuirii împotriva organizațiilor de fact-checking

IFCN (International Fact-Checking Network), coaliția globală de fact-checkers, a monitorizat numărul (în creștere) de cazuri de hărțuire împotriva organizațiilor de fact-checking și a facilitat luna trecută o adunare a aproximativ 50 de lideri ai acestor organizații. Inițiativa de a lansa un grup de lucru pentru a monitoriza eforturile IFCN fost lansată de organizația bosniaco-herzegovineană, Raskrinkavanje. Grupul va fi format din două subgrupuri, unul va acționa ca bază pentru consultare și planificare, iar cel de-al doilea va monitoriza și evalua eficacitatea acțiunilor IFCN.

Citește mai mult:

https://www.poynter.org/fact-checking/2021/ifcn-launches-working-group-to-address-harassment-against-fact-checkers/

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *