Fact checking-ul săptămânii: Informații pseudo-științifice asociate în mod eronat cu o universitate din Spania

În spațiul online circulă mai multe articole care susțin că „vaccinul împotriva COVID-19 dezvoltat de Pfizer/BioNTech conține 99% oxid de grafen”, iar prezența, în vaccinuri, a acestei substanțe „extrem de toxice” poate „genera o prăbușire a sistemului imunitar și o furtună de citokine” sau chiar ar putea „afecta ficatul, rinichii, declanșa apoptoza sau moartea celulară programată”.  Potrivit acestor articole, afirmațiile cu privire la conținutul vaccinului sunt preluate dintr-un „studiu al cercetătorilor de la Universitatea din Almería din Spania”. În fapt, „studiul” menționat nu reprezintă un material publicat într-o revistă științifică, nu prezintă dovezi că a fost examinat de experți relevanți din domeniu (prin sistemul peer-review), iar Universitatea din Almeria a negat orice legătură cu presupusul studiu sau concluziile acestuia. Mai mult, „studiul” nu oferă dovezi concludente că vaccinul Pfizer-BioNTech conține oxid de grafen sau că lichidul analizat în document provine din acest vaccin.

Documentul „Detectarea oxidului de grafen în suspensii apoase (Cominarty)” a fost publicat pe 28 iunie 2021 în limba spaniolă și prezintă pe prima pagină logo-ul Universității din Almeria, Spania. Autorul raportului a comparat mai multe imagini obținute prin microscopie electronică. Una dintre ele provine dintr-o probă de oxid de grafen, iar cealaltă dintr-un lichid care, conform documentului, ar putea fi vaccinul Pfizer-BioNTech, deși originea produsului este necunoscută și nu există dovezi că lichidul analizat în document ar proveni din acest vaccin. După cum se menționează în document, imaginile analizate prezintă „o mare asemănare” între ele, pe baza acestei comparații, autorul concluzionând că „studiul microscopic al probei oferă dovezi cu privire la prezența derivaților grafenului”. Cu toate acestea, autorul însuși admite că „imaginile obținute prin microcopia electronică nu oferă dovezi concludente” și că „analizele din acest raport provin dintr-un singur eșantion limitat”. Prin urmare, în document, se subliniază că „este necesar să se efectueze o eșantionare semnificativă pentru a trage concluzii care pot fi generalizate”.

Astfel, se poate afirma că documentul nu oferă dovezi concludente că vaccinul Pfizer-BioNTech conține oxid de grafen. Potrivit Health Feedback, autorul documentului, Pablo Cambra, profesor la Universitatea din Almeria, recunoaște în documentul publicat că flaconul analizat i-a fost transmis prin intermediul serviciului de „curierat”, dar nu a urmărit parcursul acestui flacon. În plus, autorul clarifică, de asemenea, că persoana care i-a trimis acest flacon este Ricardo Delgado Martín, o persoană care a lansat și răspândit numeroase afirmații false sau eronate cu privire la pandemie sau vaccinul anti-COVID-19. Mai mult, documentul nu este publicat într-o revistă științifică de specialitate, ci pe un site, și nu prezintă dovezi că a fost examinat de experți relevanți din domeniu sau că cercetarea a fost validată de comunitatea științifică prin procesul de peer-review (validarea colegială).

Într-un comunicat oficial din 2 iulie 2021, Universitatea din Almeria a negat orice legătură dintre presupusul studiu sau concluziile acestuia și universitate: „Universitatea nu susține și nu împărtășește concluziile studiului.  Documentul reprezintă un raport neoficial al unui profesor universitar care a realizat o analiză a unui eșantion de origine necunoscută și cu o lipsă completă de trasabilitate”. Declarația mai clarifică faptul că „Universitatea din Almeria, ca instituție academică, consideră vaccinurile drept instrument incontestabil științific de luptă împotriva bolilor”.

Un purtător de cuvânt al companiei Pfizer a declarat pentru Politifact că „oxidul de grafen nu este utilizat în fabricarea vaccinului Pfizer-BioNTech Covid-19”. Potrivit Kit Longley, senior manager în relația cu mass media al companiei Pfizer: „oxidul de grafen nu se regăsește în vaccinul anti-COVID-19 al companiei Pfizer și nu există dovezi care să sugereze că vaccinul Pfizer ar provoca o furtună cu citokine”. Mai mulți experți din domeniul medical, care nu au legătură cu compania Pfizer, au confirmat  pentru Associated Press că „nu există dovezi că oxidul de grafen se regăsește în vaccin”.

Oxidul de grafen este o substanță chimică, produsă prin oxidarea grafitului, care are potențial de a fi utilizată în diverse aplicații electronice, senzori chimici, inclusiv în biomedicină pentru unele aparate medicale. Într-adevăr, există preocupări privind toxicitatea acestei substanțe și posibilitatea apariției unor efecte adverse. Numai că oxidul de grafen nu apare pe listă de componente a vaccinurilor aprobate în Uniunea Europeană pentru imunizarea împotriva COVID-19. În România, lista componentelor folosite pentru realizarea acestor vaccinuri este publicată și de Agenția Națională a Medicamentului și a Dispozitivelor Medicale din Romania (Pfizer, Moderna, Johnson & Johnson și Astra Zeneca).

În exemplul analizat observăm modul în care un material publicat în spațiul online a fost asociat într-un mod fals cu o universitate, Universitatea din Almeria, Spania, și prezentat eronat drept „studiu al cercetătorilor din Spania”/„studiu al Universității din Spania”, „studiu spaniol”. Documentul nu este publicat într-o revistă științifică de specialitate, nu prezintă dovezi că a fost examinat de experți relevanți din domeniu sau că cercetarea a fost validată de comunitatea științifică. Analiza nu oferă dovezi concludente că vaccinul Pfizer-BioNTech ar conține oxid de grafen, că lichidul analizat în document ar proveni din acest vaccin sau că vaccinul Pfizer-BioNTech ar provoca o „prăbușire a sistemului imunitar, o furtună de citokine” sau alte efecte adverse menționate.

Spațiul online abundă în articole, studii și materiale prezentate drept „științifice”, dar care încearcă, în mod eronat, să imite metodologia unor studii veridice, prezentând rezultate nevalide sau care nu pot fi independent evaluate și, ulterior, generalizate. De aceea, atunci când ne informăm despre descoperirile științifice recente pe subiecte medicale, recomandăm:

  • să manifestăm prudență față de articolele invocate ca fiind științifice și să verificăm dacă sunt preluate în mass media mainstream, în comunicarea oficială sau de medici și cercetători de strictă specialitate;
  • să încercăm să recunoaștem trăsăturile unui studiu înșelător/ pseudo-științific (spre exemplu, documentul nu este publicat într-o revistă științifică al cărei conținut să fie legitimat prin procesul peer-review (validarea colegială), ci pe un simplu site; documentul este asociat în mod fals cu o instituție/universitate/centru de cercetare de prestigiu, pentru a invoca acest pseudo-argument al autorității; cercetarea selectează datele preferențial, pentru a susține concluzia);
  • să verificăm sursa unei informații (atât sursa primară, cât și cea care o introduce, prin intermediul unei traduceri, în spațiul public românesc).

Sursele noastre:

healthfeedback.org – There is no conclusive evidence that the Pfizer-BioNTech COVID-19 vaccine contains graphene oxide

apnews.com – Pfizer vaccine does not contain graphene oxide

fullfact.org – The Pfizer vaccine isn’t 99% graphene oxide

politifact.com – No evidence of ‘graphene oxide’ that’s ‘toxic’ in Pfizer COVID-19 vaccine

checkyourfact.com – FACT CHECK: DOES THE PFIZER COVID-19 VACCINE CONTAIN GRAPHENE OXIDE?

newtral.es – Comunicatul Universității din Almeria

newtral.es – Es falso que la Universidad de Almería haya publicado un “estudio” que demuestre que la vacuna de Pfizer “lleva óxido de grafeno”

maldita.es – Las afirmaciones falsas del audio (y vídeo) de Ricardo Delgado Martín (bajo el pseudónimo de Rafael Paradas Moreno)

graphene-info.com – Graphene Oxide: Introduction and Market News

anm.ro – Prospect vaccin Pfizer/BioNTech

anm.ro – Prospect vaccin Johnson & Johnson

anm.ro – Prospect vaccin Moderna

anm.ro – Prospect vaccin AstraZeneca

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *