Fact checking-ul săptămânii (GREEN ANTI-FAKE): Forumul Economic Mondial nu a interzis „deținerea de mașini private”

Informații de context

În spațiul online, mai multe articole și postări pe rețelele sociale sugerează că un articol publicat de Forumul Economic Mondial solicită „încetarea deținerii de mașini private”.

Aceste conținuturi susțin că Forumul Economic Mondial (WEF) „te vrea, dar fără proprietate personală, fără intimitate și fără identitate”, „soluția forumului globalist este tranziția de la “A deține” la “A folosi”. Adică nu mai ești proprietar, ci chiriaș. Sună cunoscut?” sau că „Forumul Economic Mondial dorește o societate în care să reînvie și să se adapteze & metamorfozeze pentru contextul actual, relațiile de tip feudal, dintre stăpâni și vasali.”

Care sunt faptele?

Cele mai multe dintre aceste articole și postări au citat un articol publicat în iulie 2022 de Forumul Economic Mondial intitulat „3 abordări ale economiei circulare pentru a reduce cererea de metale critice”. Articolul se înscrie în abordarea îmbrățișată în mod explicit de WEF, aceea de a promova o „economie circulară”, care are ca scop eliminarea deșeurilor prin reciclare, reutilizare și partajare a resurselor.

Astfel, articolul arată că societatea are nevoie de o  tranziție de la combustibilii fosili la surse regenerabile, iar această tranziție va avea nevoie de rezerve mari de metale rare, cum ar fi cobaltul, litiul sau nichelul. O penurie de astfel de minerale rare ar putea crește costurile tehnologiilor care stau la baza aceste tranziții.

Printre sugestiile propuse de WEF a fost menționată și „trecerea de la rolul de proprietar la rolul de utilizator” în cazul utilizării vehiculelor private. Potrivit articolului, această măsură ar contribui la reducerea numărului de mașini inactive și la utilizarea mai judicioasă a metalelor rare. Reprezentanții Forumului Economic Mondial au declarat pentru Politifact că atât postările de pe Facebook, cât și articolele care au circulat în spațiul online sunt „eronate din punct de vedere factual”, deoarece organizația nu a pledat pentru încetarea deținerii în proprietate privată a mașinilor.

Narațiuni amplificate de astfel de conținuturi:

  • „Marea Resetare: elitele globaliste vor interzicerea proprietății private și a libertății individuale”;
  • „schimbările climatice nu există/ sunt o mascaradă pentru a impune agenda globalistă”;
  • „elitele globaliste își doresc adoptarea relațiilor de tip feudal, dintre stăpâni și vasali”, „doar elitele vor deține dreptul la proprietate privată”;
  • „globaliștii vor obliga marea masă a oamenilor de rând să apeleze la stăpâni”.

Evaluarea noastră: interpretări distorsionate

În baza analizei noastre, considerăm că afirmațiile care circulă în spațiul online reprezintă interpretări distorsionate ale unor recomandări lansate de Forumul Economic Mondial. Organizația a încurajat partajarea autovehiculelor pentru a reduce numărul de mașini nefolosite și economisirea unor resurse rare, dar nu a pledat pentru interzicerea dreptului de proprietate asupra mașinilor.

Disclaimer!

Antifake scoate la suprafață și analizează conținuturi eronate, înșelătoare sau pur și simplu false nu pentru a le amplifica sau a le oferi o vizibilitate nedorită în spațiul public, ci pentru a crește nivelul de conștientizare publică pe marginea lor.

Sursele noastre de fact-checking:

politifact.com – The World Economic Forum did not say people shouldn’t own cars

weforum.org – 3 circular economy approaches to reduce demand for critical metals

weforum.org – Circular Economy

iea.org – The Role of Critical Minerals in Clean Energy Transitions

iea.org – Critical minerals threaten a decades-long trend of cost declines for clean energy technologies

 

2 comentarii la “Fact checking-ul săptămânii (GREEN ANTI-FAKE): Forumul Economic Mondial nu a interzis „deținerea de mașini private”

  1. dr. Sergiu Fendrihan spune:

    EU LUPT DE CAND MA STIU SI CUNOSC INTERNETUL CU STIRILE FALSE SI SUNT INJURAT PESTE TOT DESI SUNT UN OM DE STIINTA CU DOUA DOCTORATE, ASA CA VA ADMIR SI VA SUSTIN

  2. Petrus spune:

    „trecerea de la rolul de proprietar la rolul de utilizator” Ok deci masinile vor trece din proprietatea utilizatorului in proprietatea multionationalelor sau a cui? A unor entitati juridice inteleg. Statale sau private. Deci persoanele fizice nu vor mai avea voie sa detina masini ci doar sa foloseasca masinile altcuiva. Si nu e adevarat ca persoanele fizice nu vor mai avea voie sa detina in proprietate masini? Va faceti de ras cu atfel de articole. Si nu esti sclav cand altcineva iti da sau nu o masina si ti-o poate opri si localiza in orice moment?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește și stochează cookie-uri pt. a oferi servicii și pt. a analiza traficul. Dacă folosiți acest site, sunteți de acord cu utilizarea cookie-urilor.