Cadrul de auto-reglementare a platformelor digitale devine mai riguros în UE Codul de bune practici privind dezinformarea, valabil la nivelul UE din 2018 și considerat în prezent cel mai complex cadru de auto-reglementare, va fi actualizat pentru a răspunde mai bine practicilor actuale de dezinformare în mediul online. Comisia Europeană a prezentat pe 26 mai […]
Fața întunecată a tehnologiilor digitale: supraveghere și control Un raport solicitat de Parlamentul European investighează modul în care unele state autoritare folosesc tehnologiile digitale aducând atingere drepturilor fundamentale. Principala tendință a ultimilor ani se referă la dezvoltarea unor sisteme ubicue de colectare a datelor, inclusiv prin supraveghere biometrică, cu sprijinul inteligenței artificiale. Datele cetățenilor sunt […]
Guvernanța internetului: unde se diferențiază interesele UE și SUA? Cine administrează Internetul? La originile sale, acesta a fost un spațiu aflat sub dominație americană, tributar regulilor și valorilor de piață specifice SUA. Treptat, aceste reguli au devenit insuficiente în raport cu fenomene precum: dezvoltarea economiei platformelor, consolidarea poziției de monopol a marilor giganți tehnologici, favorizarea […]
Facebook vs. Trump: interesul public nu justifică amplificarea conținutului dăunător S-a decis: contul de Facebook al fostului Președinte american Donald Trump rămâne suspendat. Oversight Board, organismul independent de supraveghere al Facebook, care revizuiește modul în care sunt puse în practică politicile de conținut ale platformei, sprijină decizia inițială. Aceasta a fost luată în contextul asedierii […]
Recent, pe rețelele sociale din România, au circulat mai multe postări despre „un studiu șocant de la Stanford” care ar demonstra că măștile de protecție „nu ajută cu nimic în prevenirea răspândirii COVID-19 și utilizarea lor este chiar dăunătoare.” În respectivele postări se face referire la un „studiu științific” desfășurat de Universitatea Stanford și Institutul […]
Dezinformarea online, o industrie de zeci de milioane de dolari Manipularea opiniei pe rețelele sociale de către actori statali care urmăresc interese specifice a devenit o întreagă industrie, și încă una foarte profitabilă. Aceasta este concluzia pe care o putem trage în urma parcurgerii raportului „2020 Global Inventory of Organized Social Media Manipulation”, realizat de […]
You Tube, față-n față cu dezinformarea Când spunem „fake news”, ne gândim în mod automat la Facebook și, într-o mai mică măsură, la Twitter. Dar, din ce în ce mai mult, se acumulează dovezi consistente că și YouTube are o problemă serioasă cu proliferarea conținutului fals sau înșelător. Platforma video deținută de Google este extrem […]
„Consens emergent pentru impozitarea Big Tech” Secretarul Trezoreriei SUA, Janet Yellen, face un apel către statele lumii pentru stabilirea unui impozit corporativ minim la nivel mondial, scopul fiind egalizarea condițiilor în care funcționează companiile multinaționale. Măsura, care a fost întâmpinată cu semnale pozitive din partea Comisiei Europene, vizează în mod direct situația companiilor tehnologice, în […]
Fact-checkerii – în prima linie a luptei cu infodemia Cea mai mare rețea de fact-checking din lume, 70 de țări de pe glob și mai mult de 9.000 de verificări factuale. Sunt detaliile luptei din tranșee cu infodemia, realizată de cele peste 100 de organizații care formează CoronaVirusFacts Alliance. Scopul lor este de „a lua […]
Președinții Facebook, Google și Twitter devin musafiri frecvenți în Congresul American. În data de 25 martie, aceștia au fost invitați la o nouă serie de audieri având ca obiect contribuția lor la tulburările sociale care au culminat cu asediul Capitoliului, precum și eficiența măsurilor adoptate în lupta cu dezinformarea. Audierea reflectă atmosfera generală din forul […]