Accent: Războiul pe TikTok: între documentare și dezinformare

În prima săptămână de la debutul războiului din Ucraina, vizionările videoclipurilor de pe TikTok etichetate cu #ukraine au crescut de la 6,4 miliarde la 17,1 miliarde (ceea ce înseamnă 928.000 de vizionări pe minut). În perioada 24 februarie – 9 martie, clipurile cu acest hashtag au fost vizionate de 26,8 miliarde de ori. Pe TikTok, […]

Ascensiunea retoricii ROEXIT

Articole asemănătoare:Amprenta digitală: Dezvoltarea rapidă a IA a generat o creștere fără precedent a atacurilor cibernet…joi iunie 15, 2023Psihologia Dezinformării: Strategii retorice posibil înșelătoarevineri februarie 25, 2022Psihologia dezinformării: Cum explicăm cuiva că a distribuit știri false?miercuri noiembrie 17, 2021Accent: Naționalismul vaccinuluiluni iulie 27, 2020Hashtag-ul săptămânii: #RețeleleSocialePortavocePentruIdioțișiNebuniluni octombrie 19, 2020Focus România: Raportul anual de analiză a […]

Accent: ROEXIT – de la nemulțumiri la conspirații

Problematizare  Fenomenul Roexit nu a avut tracțiune la nivelul opiniei publice, în condițiile în care în mediul online cel puțin, au apărut voci care au susținut, în mod explicit, o astfel de mișcare și au căutat să construiască puternice comunități online în jurul ei. Roexit este parte a unui fenomen mai amplu de manifestare, respectiv […]

Accent: Conflictul din Ucraina: un altfel de început al perioadei post-pandemice

Conflictul militar din Ucraina prezintă elemente care țin de războiul tradițional, aducând aminte, după cum se exprima Secretarul-General al NATO, Jens Stoltenberg, de perioade pe care le știam sau le doream de mult apuse în această parte a lumii. În același timp, criza majoră din Ucraina prezintă și elemente de certă actualitate: este un conflict […]

Accent: Ecosistemul publicității online, caracterizat de hiper-supraveghere

Google a anunțat că urmează să introducă, în următorii doi ani, schimbări majore privind modalitățile de livrare a publicității pentru telefoanele care folosesc sistemul de operare Android. Google își propune să creeze noi instrumente de targetare în vederea afișării de reclame, asigurând în același timp mai multă intimitate utilizatorului. Cu această ocazie, Google se delimitează de practicile similare implementate […]

Accent: „Atmosfera” de pe Facebook este generată de o mână de oameni

Săptămâna trecută, Antifake.ro a publicat o analiză-pilot a unei comunități de tip echo chamber din mediul online. Unul dintre rezultatele principale se referea la tiparul de interacțiune între membri. Am identificat modul în care anumite figuri proeminente în grup monopolizează practic direcția și sensul discuțiilor. Este vorba despre „power users”, utilizatorii proeminenți, vocali, adevărate noduri de rețea […]

Accent: De la postare la polarizare – O analiză-pilot a unei comunități de tip echo chamber din mediul online

REZUMAT Rețelele sociale oferă oportunități majore pentru schimbul de idei și de opinii, pentru închegarea unor comunități în jurul unor interese și preocupări comune. În același timp, tehnologia pe baza căreia funcționează aceste rețele favorizează constituirea de echo chambers (în traducere aproximativă “camere de rezonanță informatională”), termen care desemnează comunități online puternic partizane, care refuză […]

Accent: Cum să fii un trol de succes?

Cum să fii un trol de succes? Articole asemănătoare:Newsletter-ul ANTI-FAKE: Avansul rapid din domeniul IA deschide calea pentru „roboții sociali”vineri iulie 14, 2023Newsletterul Green ANTI-FAKE: Inteligența artificială – cheia inovației tehnologice pentru combatere…luni iunie 3, 2024Fact checking-ul săptămânii: Modus Trolerandi – Cum operează un trol pe rețelele socialemiercuri decembrie 8, 2021Hashtag-ul săptămânii: #ActDeIubireluni august 23, […]

Accent: Legislația privind serviciile digitale are avizul Parlamentului European

Joi, 20 ianuarie, membrii Parlamentului European și-au dat avizul privind pachetul legislativ privind serviciile digitale (Digital Services Act), cu câteva amendamente. Iată câteva modificări importante pentru cetățeni: Publicitatea targetată (acea publicitate online care se adresează unor categorii nișate de consumatori). Varianta cea mai radicală, interzicerea completă a practicilor de publicitate targetată, a fost respinsă, dar […]

Accent: Ce am aflat nou despre fake news în 2021

Din 2016 și până acum, s-au strâns tot mai multe informații despre dezinformarea online: forme de manifestare, efecte, tipare sale de viralizare, vulnerabilități. Contextul pandemic a permis cercetătorilor să testeze, în timp real, noi ipoteze legate de impactul social al fenomenului. Iată sumarul celor mai interesante rezultate din 2021, conform specialiștilor de la EUvsDisinfo: O minoritate […]

Acest site folosește și stochează cookie-uri pt. a oferi servicii și pt. a analiza traficul. Dacă folosiți acest site, sunteți de acord cu utilizarea cookie-urilor.