Accent: „Consens emergent pentru impozitarea Big Tech”

Secretarul Trezoreriei SUA, Janet Yellen, face un apel către statele lumii pentru stabilirea unui impozit corporativ minim la nivel mondial, scopul fiind egalizarea condițiilor în care funcționează companiile multinaționale. Măsura, care a fost întâmpinată cu semnale pozitive din partea Comisiei Europene, vizează în mod direct situația companiilor tehnologice, în special a giganților Facebook și Google, […]

Accent: Fact-checkerii – în prima linie a luptei cu infodemia

Cea mai mare rețea de fact-checking din lume, 70 de țări de pe glob și mai mult de 9.000 de verificări factuale. Sunt detaliile luptei din tranșee cu infodemia, realizată de cele peste 100 de organizații care formează CoronaVirusFacts Alliance. Scopul lor este de „a lua urma faptelor”, adică de a studia până în cel […]

Accent: Giganții tehnologici ocolesc din nou rădăcina problemei

Președinții Facebook, Google și Twitter devin musafiri frecvenți în Congresul American. În data de 25 martie, aceștia au fost invitați la o nouă serie de audieri având ca obiect contribuția lor la tulburările sociale care au culminat cu asediul Capitoliului, precum și eficiența măsurilor adoptate în lupta cu dezinformarea. Audierea reflectă atmosfera generală din forul […]

Accent: Publicitatea dăunătoare, reglementată mai drastic de Google

Internetul este un mediu încărcat de publicitate. În cazul majorității platformelor digitale pe care le accesăm, găzduirea reclamelor reprezintă însuși modelul de afaceri care asigură veniturile cele mai consistente. Conform statisticilor, cheltuielile cu reclame online vor atinge 375 miliarde de dolari în cursul anului 2021, iar jucătorii cei mai importanți sunt Google și Facebook. Două categorii de […]

Microtargetarea politică, în vizorul Uniunii Europene

Comisia Europeană ar putea înăspri regulile cu privire la microtargetarea publicității politice în mediul digital. Este pusă în discuție opțiunea de a interzice complet această practică, în anumite condiții (de exemplu, pentru a limita răspândirea dezinformării și pentru a proteja integritatea alegerilor). Ne putem întreba de ce este nevoie de aceste măsuri, mai ales că […]

Accent: Sunt platformele digitale pregătite pentru următoarea infodemie?

Platformele digitale au dovedit până acum o capacitate limitată de a preveni consecințele dezinformării. Un raport recent al Mozilla Foundation inventariază măsurile adoptate de Facebook, Twitter, YouTube și Tik Tok în contextul alegerilor prezidențiale din SUA.  Aceste măsuri au fost vizualizate pe un grafic expresiv. Iată câteva momente cheie în cadrul acestei cronologii: Octombrie 2019: sunt vizate reclamele politice. Twitter […]

Accent: Microtargetarea politică, în vizorul Uniunii Europene

Comisia Europeană ar putea înăspri regulile cu privire la microtargetarea publicității politice în mediul digital. Este pusă în discuție opțiunea de a interzice complet această practică, în anumite condiții (de exemplu, pentru a limita răspândirea dezinformării și pentru a proteja integritatea alegerilor). Ne putem întreba de ce este nevoie de aceste măsuri, mai ales că Pachetul legislativ […]

Accent: „America a revenit, Alianța transatlantică a revenit”

Conferința de Securitate de la München, cu o tradiție de șase decenii, a fost amânată anul acesta din cauza pandemiei. În schimb, a fost organizată pe 9 februarie o ediție specială online, cu participarea liderilor marilor puteri occidentale, SUA, Franța, Germania și Regatul Unit, alături de alți oficiali de rang înalt: președintele Comisiei Europene, Ursula von der […]

Accent: De ce a blocat Facebook paginile de știri în Australia?

Cetățenii australieni au constatat, joia trecută, că paginile de Facebook ale organizațiilor locale sau internaționale de știri nu mai sunt disponibile, iar newsfeed-ul lor este privat de acest tip de conținut. Decizia radicală luată de Facebook vine ca reacție la News Media Bargaining Code, un text de lege elaborat de guvern împreună cu autoritatea de reglementare a concurenței. Propunerea […]

Accent: SUA, strategie de menținere a supremației în domeniul IA

Fidele scopului de a transforma Inteligența Artificială (IA) într-o prioritate strategică de prim rang, Statele Unite au anunțat crearea unui birou central de coordonare a activităților în domeniu, National AI Initiative Office. Ne atrage atenția filosofia care stă la baza acestei inițiative, aceea de a coordona inițiativele venite din trei direcții: guvernul american, mediul privat și cel academic. […]