Accent: Incursiune în culisele platformelor digitale

Ce știm despre modul în care platformele digitale combat dezinformarea? Gândul se duce automat la situațiile foarte mediatizate, cum ar fi ștergerea conținutului fals/dăunător sau suspendarea/închiderea conturilor care au vehiculat acest tip de conținut. De fapt, acțiunile întreprinse de platformele digitale alcătuiesc un peisaj mult mai complex. Din analiza politicilor platformelor digitale, rezultă trei tipuri de intervenții. Etichetarea conținutului de […]

Accent: Opinia europenilor despre UE: criză de încredere

Managementul pandemiei de COVID-19, cu toate sincopele aferente, a generat o criză de încredere la nivelul opiniei publice. Cetățenii europeni doresc întărirea poziției Uniunii Europene ca actor global, însă nu mai au încredere în capacitatea instituțiilor de a livra rezultatele așteptate, conform sondajului dat publicității de European Council on Foreign Relations. În acest sondaj, frapează faptul că atât […]

Accent: Un paradox: nu avem încredere în platformele sociale, dar le folosim intens

Un raport publicat de către Reuters Institute for Journalism ascunde un paradox interesant: faptul că respondenții tind să utilizeze platformele digitale ca sursă de știri despre COVID-19 în aceeași măsură în care recurg la sursele clasice de știri, deși sunt conștienți că informațiile din mediul digital au o credibilitate limitată. Cercetarea, efectuată în aprilie 2021 […]

Accent: Cadrul de auto-reglementare a platformelor digitale devine mai riguros în UE

Codul de bune practici privind dezinformarea, valabil la nivelul UE din 2018 și considerat în prezent cel mai complex cadru de auto-reglementare, va fi actualizat pentru a răspunde mai bine practicilor actuale de dezinformare în mediul online. Comisia Europeană a prezentat pe 26 mai propunerile sale pentru a consolida Codul, în urma acumulării dovezilor empirice despre eficiența sa certă, […]

Accent: Fața întunecată a tehnologiilor digitale: supraveghere și control

Un raport solicitat de Parlamentul European investighează modul în care unele state autoritare folosesc tehnologiile digitale aducând atingere drepturilor fundamentale. Principala tendință a ultimilor ani se referă la dezvoltarea unor sisteme ubicue de colectare a datelor, inclusiv prin supraveghere biometrică, cu sprijinul inteligenței artificiale. Datele cetățenilor sunt exploatate intensiv în mai multe domenii ale vieții […]

Accent: Guvernanța internetului: unde se diferențiază interesele UE și SUA?

Cine administrează internetul? La originile sale, acesta a fost un spațiu aflat sub dominație americană, tributar regulilor și valorilor de piață specifice SUA. Treptat, aceste reguli au devenit insuficiente în raport cu fenomene precum: dezvoltarea economiei platformelor, consolidarea poziției de monopol a marilor giganți tehnologici, favorizarea modelului de afaceri bazat pe exploatarea datelor personale ș.a.m.d. […]

Accent: Facebook vs. Trump: interesul public nu justifică amplificarea conținutului dăunător

S-a decis: contul de Facebook al fostului Președinte american Donald Trump rămâne suspendat. Oversight Board, organismul independent de supraveghere al Facebook, care revizuiește modul în care sunt puse în practică politicile de conținut ale platformei, sprijină decizia inițială. Aceasta a fost luată în contextul asedierii Capitoliului de către suporterii lui Donald Trump. Deși sunt de […]

Accent: Dezinformarea online, o industrie de zeci de milioane de dolari

Manipularea opiniei pe rețelele sociale de către actori statali care urmăresc interese specifice a devenit o întreagă industrie, și încă una foarte profitabilă. Aceasta este concluzia pe care o putem trage în urma parcurgerii raportului „2020 Global Inventory of Organized Social Media Manipulation”, realizat de către Universitatea Oxford. Raportul studiază evoluția propagandei computaționale, care poate […]

Accent: You Tube, față-n față cu dezinformarea

Când spunem „fake news”, ne gândim în mod automat la Facebook și, într-o mai mică măsură, la Twitter. Dar, din ce în ce mai mult, se acumulează dovezi consistente că și YouTube are o problemă serioasă cu proliferarea conținutului fals sau înșelător. Platforma video deținută de Google este extrem de populară: a avut nevoie de […]

Accent: „Consens emergent pentru impozitarea Big Tech”

Secretarul Trezoreriei SUA, Janet Yellen, face un apel către statele lumii pentru stabilirea unui impozit corporativ minim la nivel mondial, scopul fiind egalizarea condițiilor în care funcționează companiile multinaționale. Măsura, care a fost întâmpinată cu semnale pozitive din partea Comisiei Europene, vizează în mod direct situația companiilor tehnologice, în special a giganților Facebook și Google, […]