Accent: You Tube, față-n față cu dezinformarea

Când spunem „fake news”, ne gândim în mod automat la Facebook și, într-o mai mică măsură, la Twitter. Dar, din ce în ce mai mult, se acumulează dovezi consistente că și YouTube are o problemă serioasă cu proliferarea conținutului fals sau înșelător. Platforma video deținută de Google este extrem de populară: a avut nevoie de mai puțin de un deceniu ca să crească de la 0 la 1 miliard de utilizatori, iar în prezent se poate lăuda cu 2.3 miliarde  la nivel global. Conform unor estimări, 50% dintre utilizatorii de internet sunt activi pe YouTube, care a devenit al doilea cel mai popular motor de căutare după Google. În fiecare zi, sunt vizionate clipuri video care însumează un miliard de ore.

Cercetătorii sunt îngrijorați în legătură cu rolul jucat de YouTube în amplificarea dezinformării. Într-un interviu acordat NPR, Kate Starbird, cercetătoare în cadrul Universității din Washington, explică: „Toate studiile noastre indică faptul că YouTube este, de fapt, cel mai puternic vector de dezinformare. Nu este Facebook. Conținutul este produs pe YouTube și pus în mișcare pe celelalte rețele sociale”. Problema principală pentru întreg ecosistemul de informare, adaugă Starbird, este că acest conținut înșelător produs pe YouTube, dacă nu este șters, poate fi „activat” cu ușurință pe alte canale, în momente cheie ale conversației publice.

Există și alte studii care sprijină aceste concluzii. Unul din patru clipuri video despre COVID-19 conține informații înșelătoare, care ajung la milioane de persoane. Algoritmii împing utilizatorii în bule informaționale: istoricul de vizionare afectează cantitatea de conținut înșelător la care este expus un user. În medie, durează 41 de zile pentru ca YouTube să șteargă clipurile care dezinformează, și doar 1% din conținutul problematic este marcat ca atare pentru a avertiza audiența. Chiar dacă, în ultimele luni, YouTube a modificat algoritmii pentru a favoriza sursele credibile de informație la căutarea după cuvinte cheie, măsura nu este suficientă. Utilizatorii care accesează nemijlocit clipuri cu un conținut fals sau înșelător – de exemplu, prin recomandări directe de la prietenii virtuali – vor continua să fie expuși la acest gen de conținut și pe viitor.

Citește mai mult:

www.marketplace.org – We hardly ever talk about YouTube and disinformation. Not anymore

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *