Accent: Un paradox: nu avem încredere în platformele sociale, dar le folosim intens

Un raport publicat de către Reuters Institute for Journalism ascunde un paradox interesant: faptul că respondenții tind să utilizeze platformele digitale ca sursă de știri despre COVID-19 în aceeași măsură în care recurg la sursele clasice de știri, deși sunt conștienți că informațiile din mediul digital au o credibilitate limitată. Cercetarea, efectuată în aprilie 2021 în Argentina, Brazilia, Germania, Japonia, Coreea de Sud, Spania, Regatul Unit, și Statele Unite a analizat aspecte legate de obiceiurile de informare despre COVID-19.

În cadrul sondajului, cetățenii declară că se orientează spre surse de informare legitime și credibile: structurile profesionale de știri, oamenii de știință, medicii și specialiștii în sănătate, organizațiile guvernamentale din domeniul sănătății și guvernul național. Acestea reprezintă sursa principală de informație în toate țările menționate (cu excepția Braziliei), cu procente care variază de la 36% în SUA, la  77% în Coreea de Sud.

Un alt aspect îngrijorător este legat de rolul platformelor digitale. Combinate, rețelele sociale, platformele video și aplicațiile de mesagerie privată sunt aproape la fel de folosite pentru informare precum structurile profesionale de știri. În Brazilia, Germania, Coreea de Sud și SUA, chiar le surclasează pe acestea din urmă. În mod paradoxal, consumul de știri pe platformele digitale se cuplează cu o relativă neîncredere în acestea din urmă. În medie, diferența de credibilitate dintre sursele clasice de știri și platformele digitale este semnificativă: 28 de puncte procentuale în cazul serviciilor de mesagerie privată, 25 de puncte procentuale în cazul rețelelor sociale, și 22 de puncte procentuale în cazul platformelor video.

O explicație a paradoxului de care vorbim constă în faptul că aceste platforme sunt „la îndemână” (informația este ușor de accesat și de procesat cognitiv) și sunt gândite în moduri care să ne mențină permanent atenția. Din nefericire, aceste caracteristici sunt aceleași care facilitiează viralizarea conținutului înșelător și ne fac vulnerabili în fața dezinformării.

Citește mai mult: https://www.ipsos.com/COVID-19 one year on: Global public loses confidence in institutions

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *