Giganții digitali, precum Google și Facebook, promit să transforme lumea prin tehnologii revoluționare, cum ar fi lumile virtuale, mașinile fără șoferi și inteligența artificială. Până atunci, însă, se bazează pe dependența noastră de serviciile deja existente, care îi ajută să construiască un imperiu din venituri de publicitate. Alphabet, compania care deține Google, a realizat 80% din veniturile de anul acesta din publicitate, în timp ce în cazul Facebook, procentul urcă la 98%. Este vorba de încasări uriașe: 50,4 miliarde de dolari pentru Google și 28 de miliarde de dolari pentru Facebook (date raportate pentru perioada aprilie-iunie 2021). Împreună, cinci giganți (Google, Facebook, Alibaba, Bytedance/TikTok și Amazon) atrag jumătate din veniturile din publicitate ale lumii: 296 miliarde de dolari.
Devine clar că modelul de afaceri al giganților tehnologici se bazează aproape exclusiv pe venituri din publicitate; o bună parte din aceste venituri sunt investite în tehnologii prospective. Care sunt consecințele? În primul rând, implementarea unor practici discutabile, precum microtargetarea automatizată a utilizatorilor cu reclame personalizate și colectarea excesivă a datelor personale: cine suntem, ce facem online, unde mergem. În al doilea rând, veniturile din publicitate consolidează dominația giganților tehnologici. Aceștia sunt printre puținii competitori care își permit să facă investiții exorbitante în tehnologiile de vârf, cu randament pe termen lung.
Citește mai mult:
analyticsinsight.net – Visualizing Tech Giants’ Artificial Intelligence Ambitions