Accent: Digitalizarea educației trebuie să continue

Un raport comandat de către Comisia Europeană estimează impactul pe care școala online îl are asupra elevilor. Datele disponibile sugerează o scădere a calității învățării. Modalitățile prin care este afectat procesul educativ sunt variate. Pe de o parte, elevii petrec cu până la opt ore mai puțin pe săptămână învățând decât înainte. Pe de altă parte, starea lor psihologică se degradează în izolare și apar manifestări de stres adaptativ, iar motivația și stima de sine scad în absența experiențelor de grup. Nu în ultimul rând, contextul financiar, locativ și atmosfera familială devin surse de inegalitate între elevi.Deși datele statistice confirmă ceea ce bănuiam cu toții privind consecințele negative ale educației online, acest lucru nu trebuie să descurajeze procesul de digitalizare al educației, care, cel puțin în România, se află încă în stadiu incipient. În măsura în care pot fi depășite barierele de acces și implicare de care se lovesc elevii din medii defavorizate, perioada pe care o traversăm are și un potențial transformator.

După revenirea la ore, aplicațiile digitale pot reforma actul de predare la clasă. Dacă este însoțită de adaptarea corespunzătoare a conținutului, integrarea tehnologiei răspunde mai bine stilului de învățare al nativilor digitali, care sunt mai puțin deschiși metodelor clasice decât generațiile anterioare. În plus, simpla îndemânare de a folosi tehnologia (pe care aceștia o dobândesc încă din primii ani de viață) nu înseamnă și abilitatea de orientare în ecosistemul media digital. Digitalizarea „forțată” a educației va conduce, pentru elevi și profesori deopotrivă, la o mai bună înțelegere a ecosistemului digital și la un grad mai mare de alfabetizare media (media and information literacy). Va crește astfel rezistența la dezinformare și la amenințările de securitate cibernetică. Generațiile în formare vor fi mai bine echipate inclusiv pentru meseriile viitorului, dominate de digitalizare, utilizarea pe scară largă a inteligenței artificiale, big data analytics, automatizare.

Citește mai mult:

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *