Accent: Dezinformarea online, o industrie de zeci de milioane de dolari

Manipularea opiniei pe rețelele sociale de către actori statali care urmăresc interese specifice a devenit o întreagă industrie, și încă una foarte profitabilă. Aceasta este concluzia pe care o putem trage în urma parcurgerii raportului „2020 Global Inventory of Organized Social Media Manipulation”, realizat de către Universitatea Oxford. Raportul studiază evoluția propagandei computaționale, care poate fi descrisă cel mai simplu drept colaborarea perfectă între boți  și troli. Factorul uman și factorul tehnologic devin redutabili „soldați” cibernetici puși în slujba guvernelor care recurg la aceste practici de război informațional.

Raportul identifică 81 de state, din toate regiunile globului, implicate în acțiuni de propagandă computațională. Deși platformele digitale au întreprins în ultimii doi ani măsuri pentru eliminarea conturilor și paginilor implicate, sistemul bazat pe postări sponsorizate continuă să funcționeze. În campaniile de ciber-propagandă au fost cheltuite 10 milioane de dolari pentru publicitate online. Cu alte cuvinte, dezinformarea rămâne o industrie profitabilă pentru companii precum Google, pe care un alt studiu o identifică drept principala beneficiară a monetizării dezinformării.

O altă concluzie privind uzina dezinformării este că tot mai multe companii private sunt cooptate în astfel de demersuri. Raportul identifică 48 de țări care au înrolat companii private pentru operațiunile lor de propaganda computațională, în creștere față de anii precedenți. Acestea au fost plătite cu nu mai puțin de 60 de milioane de dolari din 2009 și până acum. Companiile private oferă servicii precum crearea conturilor false, identificarea publicurilor prin micro-targetare, și utilizarea unui arsenal de tehnici de amplificare artificială a mesajelor politice dorite.

Propaganda nu este un fenomen nou, dar s-au schimbat „armele”. Noul arsenal de tehnici digitale creează terenul de joc ideal, unul în care propaganda online circulă mai repede, mai departe, cu mai multă precizie și eficiență decât cea creată cu mijloace tradiționale.

Citește mai mult:

publishersweekly.com – Information Wars: How We Lost the Global Battle Against Disinformation and What We Can Do About, carte de Richard Stengel

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *