Citește fact-checking-ul integral aici.
Eroarea logică Nirvana: totul sau nimic
Eroarea logică Nirvana se referă la tendința de a judeca un lucru sau o acțiune în termeni maximali, alb sau negru, ori/ ori: ori ceva este perfect util, ori este total inutil. Prin acest mecanism cognitiv, o situație concretă din viața reală este evaluată prin comparație cu o situație ideală, considerată perfectă, dar puțin plauzibilă. Se creează, astfel, o falsă dihotomie între o opțiune neplauzibilă, dar prezentată favorabil, și una plauzibilă, ilustrată dintr-o perspectivă nefavorabilă. În acest context, alegerea nu are loc între două soluții egale din punctul de vedere al caracterului plauzibil, ci între o soluție realistă, pe de o parte, și una ideală care, tocmai pentru că este ideală, nu va fi întâlnită niciodată în realitate.
De exemplu, unii oameni susțin că „nu are rost să folosim energie eoliană — nu produce suficient curent electric tot timpul. Ar trebui să avem o sursă de energie care să funcționeze non-stop, fără impact asupra mediului.” Astfel, se comite o eroare logică atunci când o soluție parțial bună, precum energia eoliană, este respinsă doar pentru că nu este perfectă, fiind comparată cu o alternativă idealizată, dar inexistentă, deși în realitate multe soluții imperfecte pot fi valoroase și utile chiar dacă nu ating un standard utopic.
Citește mai mult:
nesslabs.com – The Nirvana fallacy: when perfectionism leads to unrealistic solutions
OGDiffusion, modelul de IA care transformă mirosurile în date și datele în mirosuri
Un nou pas spectaculos în fuziunea dintre tehnologie și simțurile umane vine din Japonia, unde cercetătorii de la Institute of Science Tokyo au dezvoltat OGDiffusion, o rețea generativă de difuzie care creează parfumuri cu ajutorul inteligenței artificiale. Cu alte cuvinte, un sistem capabil nu doar să „înțeleagă” cum miroase ceva, ci și să genereze formule chimice care reproduc acele mirosuri. Evident, impactul asupra industriei va fi unul semnificativ.
OGDiffusion este un model IA care folosește o metodă inovatoare de „învățare prin zgomot” pentru a genera amestecuri de parfumuri. Acest tip de rețea, numit „rețea de difuzie”, este deja cunoscut pentru că poate crea imagini sau texte, dar acum cercetătorii au aplicat aceeași idee în lumea parfumurilor. Astfel, sistemul este antrenat pe un set de date format din 166 de uleiuri esențiale, fiecare etichetat cu nouă descriptori precum „lemnos”, „dulce” sau „condimentat”. Modelul învață prin adăugarea controlată de „zgomot” la aceste date, apoi este antrenat să reconstruiască informațiile inițiale, învățând astfel legătura dintre compoziția chimică și percepția olfactivă.
Pentru a testa cât de bine funcționează OGDiffusion, cercetătorii au organizat teste senzoriale riguroase, în regim dublu-orb (“double blind”), cu 14 participanți. Testul de identificare a arătat că oamenii pot asocia mirosurile generate de AI cu descriptorii corecți. Astfel, testul de discriminare a demonstrat că participanții pot face diferența între parfumuri similare, dar cu un singur descriptor schimbat. Testul de intensitate a confirmat că amestecurile generate de AI sunt adesea mai clare și mai puternice decât cele naturale.
Cu ce e diferit față de alte sisteme AI de parfum? Există deja soluții AI comerciale precum Carto (Givaudan), Philyra (IBM) sau Scentmate (Firmenich). Însă acestea au limitări: au nevoie de ghidare umană și se bazează pe baze de date private. În schimb, OGDiffusion se remarcă pentru că este complet autonom, fără intervenție umană și folosește ingrediente ușor disponibile, adică oricine poate recrea formulele.
Totuși, modelul funcționează momentan cu doar nouă descriptori, ceea ce limitează diversitatea mirosurilor. Mai mult, limbajul mirosului nu este standardizat, ceea ce face dificilă interpretarea cererilor din partea utilizatorilor.
Citește mai mult:
Techxplore: Generative AI masters the art of scent creation
ieeexplore.ieee.org: Generative Diffusion Network for Creating Scents