Zece recomandări din partea EDMO pentru combaterea dezinformării
Pe 3 martie, Observatorul European pentru Media Digitale (EDMO) a înființat un grup de lucru privind dezinformarea în contextul războiului din Ucraina. Grupul de lucru a fost condus de o figură marcantă în domeniu, Claire Wardle (Brown University), și a inclus 18 membri din mediul academic, jurnalism, mass-media și societatea civilă, din 10 țări ale UE. Grupul de lucru nu s-a concentrat doar pe aspectele legate de dezinformare în contextul războiului hibrid, ci și pe înțelegerea fenomenelor macro legate de circulația informației în mediul digital, pe examinarea rolului jurnalismului și pe modalitățile de creștere a rezilienței societăților europene în fața dezinformării.
În acest sens, cele 10 recomandări ale grupului de lucru se referă la:
- Înființarea unei instiuții permanente, independente atât în raport cu platformele digitale, cât și guvernele statelor membre, care să permită un răspuns rapid în fața patologiilor de comunicare și distorsionării informațiilor;
- Construirea unei rețele dedicate educării publicului prin intervenții de alfabetizare media;
- Emiterea de solicitări către platformele digitale, în vederea partajării datelor relevante pentru monitorizarea dezinformării, prin adoptarea Codului de conduită privind accesul la date al comunității de cercetare;
- Obținerea de garanții din partea companiilor de tehnologie privind aplicarea politicilor care interzic finanțarea dezinformării din venituri publicitare, prin intermediul unor activităților independente de verificare și audit;
- Implementarea unor sisteme de monitorizare media suficient de sofisticate pentru a capta fluxurile de dezinformare în întregul ecosistem informațional (mass media și social media) și în mai multe limbi;
- Aplicarea măsurilor pentru protejarea jurnaliştilor şi consolidarea libertăţii presei;
- Implementarea de politici transparente cu privire la eliminarea conținutului dăunător, în sensul agreării unor proceduri și standarde pentru arhivarea conținutului și a datelor, astfel încât acestea să poată fi utilizate și înțelese ulterior de procurori, decidenți, jurnaliști, fact checkeri, cercetători și istorici;
- Alocarea de resurse financiare și sprijin pentru protejarea sănătății mintale a cercetătorilor, fact checkerilor și jurnaliştilor care documentează războiul sau care investighează cazurile de dezinformare;
- Dezvoltarea unor noi cadre etice care să ghideze inițiativele de combatere a dezinformării implementate de guverne și de către societatea civilă;
- Constituirea unei pepiniere de cercetători, reprezentanți ai centrelor universitare, jurnaliști, fact checkeri și alte grupuri ale societății civile la nivelul UE, care dispun de cunoștințele tehnice, lingvistice și tematice necesare pentru a răspunde rapid provocărilor viitoare legate de patologiile de comunicare.
Citește mai mult:
edmo.eu – Fact-checking Brief (June 2022)
Citește articolul complet aici.
Citește fact checking-ul complet aici.
O nouă campanie de dezinformare vizează exploatarea metalelor rare
Firma de securitate cibernetică Mandiant a semnalat o campanie de dezinformare, aflată în plină desfășurare, care țintește companii miniere ce extrag metale rare în SUA. Rețeaua de conturi false asociate acestei campanii încearcă să simuleze proteste ale cetățenilor împotriva exploatărilor și acționează în avantajul Chinei, țară care, în prezent, deține cea mai mare cotă de piață în acest domeniu. Specialiștii în securitate cibernetică spun că este neobișnuit ca dezinformarea să vizeze companii private, în loc de guverne sau societatea civilă.
Metalele rare sunt esențiale pentru producerea bateriilor necesare autoturismelor electrice, turbinelor eoliene și altor dispozitive electronice, prețul acestora cunoscând o creștere explozivă, pe fondul creșterii cererii. UE are și ea nevoie de metale rare pentru a asigura tranziția către energiile verzi, fiind dependentă de China pentru obținerea materiei prime.
Citește mai mult:
businessinsider.com – 10 Fake Grassroots Movements Started By Corporations To Sway Your Opinion
energyindustryreview.com – Upcoming Competition Over Rare Earths: Economic and Strategic Impact
Disney și publicitatea online direcționată
Compania Disney se află în prezent în continuă expansiune, adăugând în portofoliul său canale precum ABC, National Geographic, ESPN, Hulu și FX. În aceste condiții, activitățile de publicitate au devenit o prioritate, fiind axate pe produse media care să promoveze serviciile oferite de companie. Utilizând personaje celebre din portofoliu, Disney a creat o serie de videoclipuri (Disney Advertising Sales Programmatic), prin care își promovează serviciile, oferind potențialilor clienți posibilitatea de a folosi datele pe care le deține cu privire la audiențe și la profilul utilizatori. Astfel, Disney își propune să se alăture giganților din publicitatea online – Facebook, Google sau Amazon.
Citește mai mult:
www.antifake.ro: Giganții ne vând, în primul rând, publicitate
#Încrederea este #Esențială
„Încrederea este absolut esențială pentru o societate funcțională. Încrederea este precum aerul: suntem conștienți de existența lui doar atunci când nu îl mai avem sau atunci când calitatea lui se deteriorează. Și atunci poate fi prea târziu.” – declarația directorului executiv al Edelman’s Trust Barometer, Tonia Reis.
Rețelele pe care circulă dezinformarea – studiate cu ajutorul Inteligenței Artificiale
În mai 2022, Defense Advanced Research Projects Agency (DARPA) a anunțat un proiect de cercetare cu ajutorul Inteligenței Artificiale care va încerca să identifice fluxurile și rețelele utilizate pentru a disemina și a amplifica dezinformarea. Inițiativa ar permite o înțelegere mai profundă a căilor și tiparelor utilizate în campaniile de dezinformare, în special a modului în care dezinformarea migrează din zonele marginale ale spațiului public spre mainstream.
Citește mai mult:
sociable.co – DARPA wants to model how ‘disinformation’ flows from fringe to mainstream platforms