Newsletterul ANTI-FAKE: Detox informațional în epoca știrilor 24 din 24

Detox informațional în epoca știrilor 24 din 24

Ne-am obișnuit cu un flux permanent de știri, care ne parvin prin toate canalele posibile: mass media tradiționale, site-uri, email, rețele sociale și chiar și în mesageria noastră privată. Pentru creier, filtrarea acestor informații devine epuizantă. Efectele negative nu întârzie să apară. Unul dintre ele este „doom scrolling”, un tip de informare compulsivă în mediul digital, prin care ne expunem continuu știrilor negative. Un alt fenomen cu potențial periculos este „infobezitatea”, accesul la prea multă informație.

Acest climat informațional ne plasează creierul într-o continuă stare de alertă, mai ales în contextul de criză prelungită pe care îl traversăm. Oboseala mentală declanșată de expunerea la prea multe știri negative intră în contradicție cu nevoia de a ne simți informați, iar echilibrul este dificil de menținut. Cercetările citate de Open Mind arată că, atunci când suntem bombardați de semnale de alarmă din toate direcțiile, concentrarea și abilitatea de a judeca corect sunt afectate, iar senzația de epuizare sporește. În plus, scad capacitatea de atenție, precum și disponibilitatea de a verifica informațiile – ceea ce face oamenii aflați în această situație mai vulnerabili la dezinformare.

Dacă vă simțiți afectați de epuizare cognitivă, recomandările specialiștilor sunt de a face o cură de „detoxifiere”, prin care să limitați consumul de știri și să puneți mai mult accent pe comunicarea în viața reală. Detoxifierea informațională implică și reducerea numărului de stimuli alarmiști: selectarea a mai puține surse de informare, dar care să fie credibile, reducerea timpului petrecut pe rețelele sociale și oprirea notificărilor de pe telefon.

Citește mai mult:
webmd.com – Crisis Fatigue: Are We Emotionally Overwhelmed?

Citește mai multe aici.

Citește mai multe aici.

Tehnici de dezinformare: ridiculizarea

Amuzamentul pe seama gafelor oamenilor politici este un fenomen des întâlnit, plasat la granița dintre informare și divertisment (așa-numitul „infotainment”). Dorința naturală de a râde este exploatată și de actori rău intenționați, pentru a induce publicul în eroare sau pentru a-l influența în atitudinile sale. De exemplu, clipuri video editate și scoase din context au fost folosite în repetate rânduri pentru a-i ridiculiza pe președinții americani, de la George W. Bush, la Barack Obama, Donald Trump sau Joe Biden.

Ca o regulă generală, clipurile foarte scurte sau care alcătuiesc un colaj de momente atent selectate trebuie tratate cu scepticism, deoarece au potențialul de a dezinforma. Practica facilă, dar eficientă, de a edita fragmente din discursurile oamenilor politici, pentru a scoate din context cuvintele acestora și acțiunile acestora și a le distorsiona poartă un nume: „cheap fakes” – fake-uri ieftine.

Citește mai mult:
cbsnews.com – From deepfake to „cheap fake,” it’s getting harder to tell what’s true on your favorite apps and websites
frontiersin.org – Don’t Trust Your Eyes: Image Manipulation in the Age of DeepFakes

BeReal, o nouă aplicație pentru generația Z

Pe o piață foarte mare, cu multe oferte, aplicația BeReal pare să fi găsit calea succesului, fiind agreată de generația Z – publicul cel mai dorit de proprietarii rețelelor sociale. BeReal declară că promovează autenticitatea și spontaneitatea, încurajând utilizatorii să trimită zilnic o postare către prietenii acestora, arătându-le ce fac în timp real. Aplicația se axează pe distribuirea de fotografii instant: utilizatorii primesc o notificare, având la dispoziție două minute pentru a crea și transmite postarea. Astfel, nu există timp pentru a ajusta și îmbunătăți imaginea, cu atât mai mult cu cât nu prevede opțiuni de editare foto. Poți publica fotografii și după cele două minute, dar conținutul va fi marcat, specificându-se că nu este o postare realizată în timp real. O altă tehnică de a crește engagementul este aceea că utilizatorii nu pot accesa postările prietenilor decât dacă au încărcat fotografii la rândul lor. BeReal se poziționează ca alternativă la rețelele sociale care au promovat direct sau indirect ideea că tinerii trebuie să fie foarte creativi și să aibă un conținut perfect pentru a avea succes în mediul online.

Citește mai mult:
npr.org – BeReal is Gen Z’s new favorite social media app. Here’s how it works

#SăNuNeObișnuimCuRăzboiul
#StrigătulDePaceAlOamenilor

„Vă rog, să nu ne obișnuim cu războiul, să ne angajăm cu toții în a cere cu voce tare pacea, de la balcoane și pe străzi! Pace! Cine poartă răspunderea națiunilor să asculte strigătul de pace al oamenilor.” – mesajul transmis de Papa Francisc, la finalul slujbei de Paște, din 17 aprilie 2022.

Noile completări în reglementarea piețelor digitale

Textul final al Actului legislativ privind piețele digitale conține noi completări importante pentru sectorul digital al UE. Documentul modificat va clarifica semnificația obligațiilor legale, va conține o clauză prevăzută „pentru viitor” care va aborda practicile neloiale și va impune ca magazinele de aplicații, motoarele de căutare și rețelele sociale să respecte accesul echitabil și nediscriminatoriu la servicii pentru utilizatorii de tip „business user”. Se așteaptă ca Actul legislativ să fie adoptat luna viitoare, ceea ce înseamnă că va intra în vigoare în octombrie 2022.

Citește mai mult:
euronews.com – The EU’s Digital Markets Act: What is it and what will the new law mean for you and Big Tech?

Lasă un răspuns

Acest site folosește și stochează cookie-uri pt. a oferi servicii și pt. a analiza traficul. Dacă folosiți acest site, sunteți de acord cu utilizarea cookie-urilor.