Dezinformarea despre schimbările climatice se amplifică
Conferința Naţiunilor Unite privind schimbările climatice, COP26, s-a încheiat cu un acord important pentru accelerarea luptei împotriva încălzirii globale. În schimb, pe rețelele sociale dezinformarea proliferează. Numai zece website-uri sunt responsabile pentru 69% dintre situațiile în care utilizatorii Facebook sunt expuși la informații înșelătoare despre schimbările climatice. Cele 10 website-uri, care au, împreună, 186 de milioane de urmăritori pe rețelele sociale, sunt finanțate și de către Google prin intermediul serviciilor de publicitate. Astfel, au obținut până la 5,3 milioane de dolari, în doar șase luni.
Un alt raport arată că pe Facebook dezinformarea despre schimbările climatice este vizualizată, în medie, de până la 1,3 milioane de ori pe zi și numai 3,6% din conținutul în cauză este verificat factual. Traficul către sursele de informații înșelătoare este de până la 13 ori mai mare decât traficul direcționat către pagina de informare pusă la dispoziție de către Facebook (Climate Science Center). Nu este numai problema Facebook. Confruntate cu amplitudinea fenomenului, și alte platforme digitale se văd nevoite să ia măsuri. Google și YouTube au interzis recent afișarea de publicitate pe paginile/ canalele video care dezinformează cu privire la schimbările climatice, iar Twitter va demara un nou program prin care își propune să combată în mod proactiv narațiunile înșelătoare pe subiecte legate de modificarea climei.
„Deschideți urechea bine”: dezinformarea din podcasturi nu este combătută
În SUA, un format media foarte popular a devenit o sursă importantă de informații înșelătoare despre vaccinarea împotriva COVID-19. Este vorba despre podcast, un tip de emisiune radio cu mai multe episoade, care sunt difuzate pe internet și prin aplicații specializate. Cel mai frecvent, acestea iau forma unui monolog sau a unei conversații între o gazdă și un invitat. Din păcate, podcasturile, care sunt preferate de către tineri, se supun unor politici mai laxe privind conținutul. Chiar dacă, în mod formal, majoritatea aplicațiilor de podcasting interzic conținutul care incită la ură sau pe cel dăunător, este neclar în ce măsură aceste reguli se aplică dezinformării cu privire la vaccinare. Spotify, una dintre cele mai utilizate aplicații, promite să investească mai multe resurse în moderarea conținutului.
UE menține sancțiunea Google pentru concurență neloială
Reglementarea mediului online reprezintă un subiect de interes pentru instituțiile Uniunii Europene. Tribunalul General al UE a hotărât săptămâna trecută (10 noiembrie) să mențină amenda Comisiei Europene împotriva Google pentru promovarea propriului serviciu de comerț online. Autoritățile europene au considerat că Alphabet Inc., deținătorul Google, a făcut abuz de poziție dominantă pe piață pentru a-și promova un serviciu, favorizându-l față de concurenții direcți. Procesul a început în 2010, decizia finală a fost luată în 2017, iar acum Tribunalul General al UE a respins recursul inițiat de Google împotriva sentinței. Astfel, este aplicată o amendă record de 2.4 miliarde de euro. Hotărârea reprezintă un impuls pentru aplicarea normelor privind concurența digitală în Europa (DG COMP).
„Europa este în pericol. […] Într-o lume în care orice poate fi transformat într-o armă, nu este suficient ca UE să-și exercite doar „puterea soft”. Într-un context marcat de numeroase conflicte și pericole, UE nu poate vorbi doar despre drepturile omului și politicile comerciale.” – Șeful diplomației Uniunii Europene, Josep Borrell, a cerut statelor membre să cadă de acord asupra unei doctrine ambiţioase ca bază pentru operaţiunile militare comune în afara UE, inclusiv prin constituirea unei forţe care să fie mobilizată în situaţii de criză.
Reglementarea serviciilor digitale
În decembrie 2021, Comisia pentru piața internă și protecția consumatorilor (IMCO) din Parlamentul European va acorda votul final Actului legislativ privind serviciile digitale. Ulterior, în ianuarie, actul legislativ va fi supus votului în plenul Parlamentului European.
Acest site folosește și stochează cookie-uri pt. a oferi servicii și pt. a analiza traficul. Dacă folosiți acest site, sunteți de acord cu utilizarea cookie-urilor.