Psihologia dezinformării: „Vaccinarea psihologică” împotriva dezinformării

Într-un articol recent, se arată că, pentru a combate multiplele forme de dezinformare prezente în ecosistemul digital actual, ar trebui avute în vedere câteva elemente, precum: dimensiunea audienței expuse conținutului înșelător; focusarea pe conținutul problematic propriu-zis și mai puțin pe sursa care îl pune în circulație; prezentarea dovezilor sau faptelor într-un mod simplu și captivant. În plus, cercetătorii atrag atenția asupra faptului că acțiunile de combatere a dezinformării „post-expunere” sunt insuficiente pentru că, de multe ori, impactul negativ al dezinformării nu poate fi contracarat în totalitate. Prin urmare, o soluție – bazată pe teoria inoculării (innoculation theory) – este folosirea unui „vaccin psihologic”, care i-ar putea ajuta pe oameni să dezvolte o serie de „anticorpi mentali” meniți să îi protejeze în cazul unei întâlniri reale cu „virusul dezinformării”. Studiile arată că expunerea conștientă a publicului la diferite tipuri de narațiuni înșelătoare sau false are ca efect creșterea „imunității” acestuia în fața dezinformării.Citește mai mult:
.who.int – Immunizing the public against misinformation
repository.cam.ac.uk – Long-term effectiveness of inoculation against misinformation: Three longitudinal experiments

Lasă un răspuns

Acest site folosește și stochează cookie-uri pt. a oferi servicii și pt. a analiza traficul. Dacă folosiți acest site, sunteți de acord cu utilizarea cookie-urilor.