Cele mai noi succese anunțate de către binomul Pfizer-BioNTech, respectiv Moderna în cursa pentru găsirea unui vaccin fezabil împotriva COVID-19 au fost întâmpinate cu un entuziasm prematur în raport cu obstacolele care rămân. Ce state vor beneficia primele de noul vaccin, asigurându-și astfel un avantaj competitiv în cursa pentru redresarea economiei? Criteriile geopolitice și financiare vor dicta, cel mai probabil, răspunsul la această întrebare.Peste 170 de țări de pe glob s-au aliat în cadrul inițiativei COVAX, pentru a asigura accesul echitabil la vaccinul împotriva COVID-19. Cu toate acestea, statelor cu o putere financiară și o influență suficient de ridicate, care devin donatori activi în cadrul COVAX, li se permit libertăți suplimentare față de ceilalți membri. Aceștia vor primi din partea COVAX doze pentru 20% din populație, dar fără niciun fel de condiționări privind respectarea unei scheme echitabile de distribuție și având libertatea de a negocia pentru doze suplimentare direct cu potențialii dezvoltatori ai vaccinului.
Conform Politico, Marea Britanie a semnat deja cu BioNTech și Pfizer un contract pentru 30 milioane de doze, cu AstraZeneca pentru 100 milioane, iar cu GSK și Sanofi Pasteur pentru 60 milioane de doze. AstraZeneca are comenzi și din partea Olandei, Germaniei, Franței și Italiei, pentru 400 de milioane de doze în total. SUA și-au asigurat un total de 1 miliard de doze de la trei producători diferiți. De asemenea, UE va achiziționa, la un preț preferential, 300 de milioane de doze de la Pfizer şi BioNTech.
Toate aceste eforturi individuale ale statelor bogate nu fac decât să gâtuie capacitatea de producție a companiilor farmaceutice și să întârzie accesul statelor sărace la vaccinul împotriva COVID-19, amânând redresarea economiilor acestora. Se pot adânci, astfel, inegalitățile preexistente.